Ojcze Święty,
Czcigodni Ojcowie Soborowi,Pragnę przedstawić efekty moich prac nad dokumentem przedstawionym przez Jego Świątobliwość.
Kan. 4 - § 1. Istniejące dotychczas zwyczaje przeciwne przepisom niniejszych kanonów - tak powszechne, jak i partykularne - zostają całkowicie zniesione i w przyszłości nie dopuszcza się do ich wznowienia, jeśli zostały odrzucone przez kanony obecnego Kodeksu. Również pozostałe należy uważać za zniesione, chyba że Kodeks wyraźnie co innego zastrzega, albo są one stuletnie lub niepamiętne mogą być tolerowane, jeśli zdaniem ordynariusza nie da się ich usunąć ze względu na okoliczności miejsca i osób.
Podkreślona fraza wzbudza we mnie pewne kontrowersje, gdyż zakłada jakby nieomylność Patriarchy i Soboru w sprawach bliżej przez ten zapis nieokreślonych. Gdybyśmy pominęli przez pomyłkę jakiś ważny dla kultury i Kościoła element, który w myśl dalszych przepisów tej wersji CIC jest niezgodny z prawem, nie możemy do niego nigdy wrócić bez łamania prawa. Dlatego uważam, że podkreślony fragment winien być usunięty.
Kan. 5 - Dyspensa, czyli rozluźnienie prawa czysto kościelnego w poszczególnym wypadku, może zostać udzielona przez tych, którzy posiadają władzę wykonawczą w granicach ich kompetencji, a także przez tych, którym wyraźnie lub pośrednio przysługuje władza dyspensowania, bądź mocą samego prawa, bądź mocą zgodnej z prawem delegacji.
Raczej "derogacji". Literówka.
Kan. 7 - § 1. Od ustawodawstwa kościelnego nie należy dyspensować bez słusznej i racjonalnej przyczyny, z uwzględnieniem okoliczności przypadku i ważności ustawy, od której się dyspensuje. W przeciwnym razie dyspensa jest niegodziwa a także nieważna, chyba że została udzielona przez prawodawcę lub jego przełożonego.
Słowo "ustawa", zastąpiłbym słowem "dokument", gdyż dopuszcza to wtedy dyspensowanie od bulli a te jedynie dotyczą kwestii wiary, gdyż jak wiadomo ustawy dotyczą państwa, a nie Kościoła.
Kan. 16 - Utrata urzędu po upływie określonego czasu lub po osiągnięciu wieku następuje dopiero od momentu pisemnego zawiadomienia przez kompetentną władzę.
Nie ma w Rotrii ograniczeń wiekowych, więc zapis jest nielogiczny. Wnioskuję o wykreślenie podkreślonego fragmentu.
Kan. 17 - Każdy, kto jest poczytalny, może dla słusznej przyczyny zrzec się urzędu kościelnego.
Każdy kto jest poczytalny może po prostu zrzec się urzędu i nie musi mieć dla tego żadnej przyczyny. Podkreślone - wykreślić.
Kan. 31 par.2. - Literówka w ostatnim słowie - powinno być "z
e słusznością".
Kan. 32 par.1. - Nie mamy "świętych" pasterzy, więc to słowo winno być wykreślone.
Kan. 47 - W wykonywaniu zadania, Biskupowi Rotrii służą pomocą biskupi, którzy mogą to czynić w różny sposób, w tym także poprzez Synod Biskupów. Ponadto świadczą mu pomoc kardynałowie, a także inne osoby oraz różne instytucje stosownie do aktualnych potrzeb. Wszystkie te osoby i instytucje, w imieniu i jego władzą wykonują powierzone sobie zadanie dla dobra wszystkich Kościołów, zgodnie z normami określonymi w prawie.
Albo "wszystkich Kościołów partykularnych", albo po prostu "Kościoła Powszechnego".
Kan. 65. par.4. należy wykreślić, gdyż jest powtórzeniem części par.1.
Kan. 65 – § 2. Podstawowym zadaniem Kongregacji jest zwalczanie herezji i wszelkich jej objawów oraz ocena wszelkich spraw dotyczących moralności duchownych, a także dbanie o zachowywanie klimatu Kościoła i poprawności historyczno-kulturowej w głoszonych przez Kościół treściach, a także dopełnianie postanowień prawa nałożonego na Kościół przez kompetentne organy.
powtórzenie, proponuję "oraz".
Kan. 66 - § 1. Na czele Kongregacji stoi Wielki Inkwizytor, który kieruje jej pracami i Vpowoływany i odwoływany przez Biskupa Rotrii w sposób niezależny.
V - w tym miejscu proponuje wyraz "jest".
Kan. 77 - Pamiętając o tym, że ma obowiązek dawać przykład świętości poprzez miłość, pokorę i prostotę życia, biskup diecezjalny winien zabiegać wszystkimi środkami o wzrost świętości wiernych, zgodnie z własnym powołaniem każdego.
Ten wyraz chyba tutaj nie pasuje. Można zmienić to na "każdego wiernego".
Kan. 116 - Kto w publicznym widowisku, w kazaniu, w rozpowszechnionym piśmie albo w inny sposób przy pomocy środków społecznego przekazu, wypowiada bluźnierstwo, poważnie narusza dobre obyczaje albo znieważa religię lub Państwo Kościelne Rotria bądź wywołuje nienawiść lub pogardę, powinien być ukarany sprawiedliwą karą.
Obowiązuje zakaz głoszenia kazań, gdyż daje to jakoby przyzwolenie na głoszenie kazań, które nie są sprzeczne z tym kanonem.
Postuluję również o dodanie Kanonu 140, o brzmieniu:
Kan. 140 - Z chwilą wejścia niniejszego prawa w życie traci moc prawną Codex Iuris Canonici z dnia 2 sierpnia 2012 roku, wydany przez Jego Świątobliwość Aleksandra III.
To wszystko z mojej strony. Zapraszam do dyskusji nad moimi uwagami.
o.
Fabio Belmonte