Sygnatura Apostolska
Apostolskie Miasto Rotria
Rotria, 10.11.2012
Na podstawie art. 28 ust. 1 i 3 Bulli Exsurge Domine zwracam się z wnioskiem o zbadanie zgodności z prawem oraz wydanie wiążącej opinii prawnej w poniższym zakresie:
1. Prawo do wydawania rozporządzeń wynikające z art. 26 ust. 1 Bulli Exsurge Domine w odniesieniu do poniższych rozporządzeń:
http://www.rotria.boo.pl/forum/index.php?topic=2178.0http://www.rotria.boo.pl/forum/index.php?topic=2163.0http://www.rotria.boo.pl/forum/index.php?topic=2164.0http://www.rotria.boo.pl/forum/index.php?topic=2126.0Czy ich wydanie było zgodne z prawem? Czy dopuszczalne jest wydanie rozporządzenia pomimo braku wyrażonej wprost delegacji ustawowej?
2. Czy w myśl art. 25 ust. 2 Bulli Exsurge Domine Wicekanclerz, w drodze rozporządzenia, może nadać kierownikowi kongregacji uprawnienia do wydawania rozporządzeń i czy nie stoi to w sprzeczności z art. 26 ust. 1 wspominanej Bulli?
3. Czy na podstawie art. 25 ust. 2 lub jakiegokolwiek innego przepisu Bulli Exsurge Domine Wicekanclerz może nadać uprawnienia do wydawania rozporządzeń swojemu zastępcy oraz zastępcom kierowników kongregacji i czy nie stoi to w sprzeczności z z art. 26 ust. 1 wspomnianej Bulli?
4. Czy na podstawie art. 25 ust 2 lub jakiegokolwiek innego przepisu Bulli Exsurge Domine Wicekanclerze może, w drodze rozporządzenia, poszerzyć swoje kompetencje i czy nie stoi to w sprzeczności z art. 25 ust. 3a oraz art. 26 ust. 1 wspomnianej Bulli?
5. Czy w odniesieniu do art. 26 ust. 1 można stwierdzić, iż ustawodawca w sposób dorozumiany nałożył na podmioty wymienione w przywołanym przepisie obowiązek powołania się na podstawę prawną, na której wydają rzeczone rozporządzenia i czy jej brak może stanowić przesłankę do unieważnienia takiego rozporządzenia?
6. Czy określenie kompetencji kierowników kongregacji w sposób niewyraźny i niejasny, budzący wątpliwości nie wskazujący na konkretne prawne formy działania (np. planuje strategie obronne dla Państwa Kościelnego Rotria, powołuje i odwołuje placówki kulturalne oraz edukacyjne wraz z kierownictwem, zarządza obiektami obronnymi, ich budową i renowacją) stanowi przesłankę do wydania rozporządzenia?
7. Czy na podstawie Bulli Exsurge Domine lub innych przepisów kierownicy centralnych urzędów państwowych mogą prowadzić inne prawne formy działania niż wydawanie rozporządzeń?
Z poważaniem,
bp. Cesare Donato Orsini