Bracia umiłowani i Siostry!
W trosce o pomyślny rozwój Stolicy Apostolskiej i Kościoła, proponuję wam wprowadzenie następujących zmian do Bulli Wegielnej i ogłoszenie II Bulli Węgielnej - podkreślone fragmenty to moje zmiany. Mogłem coś pominąć, więc prosze uważnie czytać.
W imię Boga Wszechmogącego! My Sykstus I, Sługa Sług Bożych, Patriarcha Rotrii wraz z Narodem Rotryjskim uchwalamy niniejszą Bullę Węgielną ustanawiając III Państwo Kościelne Rotria, jako opokę dla przyszłych pokoleń, gwarancję bezpieczeństwa, pomyślności i poszanowania Tradycji.
Księga I
Państwo Kościelne
Artykuł 1.
(Państwo Kościelne Rotria)
1. Państwo Kościelne Rotria, zwane dalej Rotrią jest Monarchią teokratyczno - elekcyjną.
2. Rotria jest państwem niepodległym i suwerennym, nawiązującym do historycznego Państwa Kościelnego istniejącego w latach 756 –1870 w Europie.
3. Rotria jest ostoją Kościoła Rotryjskiego.
Artykuł 2.
(¬ródło i podział władzy)
1. Władza Absolutna i Suwerenna w Rotrii należy do Patriarchy.
2. Władzę ustawodawczą w Rotrii pełni Patriarcha i Konsylium Apostolskie oraz Sobór.
3. Władzę wykonawczą w Rotrii pełni Patriarcha i Prefektura Generalna.
4. Władzę sądowniczą w Rotrii pełni Patriarcha i Trybunał Rotryjski.
Artykuł 3.
(Język urzędowy i stolica)
1. Językiem urzędowym w Rotrii jest język polski.
2. Dla podkreślenia walorów kulturowych oraz estetycznych dopuszczalne jest użycie języka łacińskiego.
3. Stolicą Rotrii jest Apostolskie Miasto Rotria.
Artykuł 4.
(Waluta)
1. Walutą Rotrii jest Lir Rotryjski.
2. Jeden Lir Rotryjski równy jest 100 Centesimom Rotryjskim.
Artykuł 5.
(Symbole narodowe)
1. Flagę Rotrii określa załącznik nr 1.
2. Godło Rotrii określa załącznik nr 2.
3. Hymn Rotrii określa załącznik nr 3.
Artykuł 6.
(Hierarchia praw)
1. Prawo Rotrii w hierarchii ważności stanowią: Bulla Węgielna, Bulle Patriarchy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, ustawy Konsylium Apostolskiego, Brewe Patriarchy, rozporządzenia, Ordonanse Patriarchy, zarządzenia, normy prawa zwyczajowego.
Księga II
Prawa i obowiązki obywateli
Artykuł 7.
(Obywatelstwo)
1. Obywatelstwo rotryjskie przyznawane jest w trybie i na warunkach określonych przez odrębne przepisy.
2. Każdy, komu zostanie przyznane przez Biskupa Rotrii obywatelstwo zobowiązany jest do złożenia w przeciągu siedmiu dni od daty otrzymania obywatelstwa przysięgi według następującej roty:
W obliczu Boga Wszechmogącego, Syna Jego i Ducha Świętego, przysięgam uroczyście wierność Biskupowi Rotrii, posłuszeństwo wobec praw Państwa Kościelnego i poszanowanie jego wartości. Tak mi dopomóż Bóg.
Artykuł 8.
(Prawa obywateli)
1. Państwo Kościelne Rotria gwarantuje swoim obywatelom prawo do życia, rozwoju i sprawiedliwego sądu.
2. Wszyscy obywatele Rotrii są równi wobec prawa i wolni.
3. Każdy obywatel Rotrii ma prawo do:
- uczestnictwa w życiu publicznym,
- nieskrępowanego zrzeszania się,
- głoszenia swoich poglądów,
- informacji o działaniach władz i osób publicznych.
4. Państwo Kościelne gwarantuje swoim obywatelom wszelkie prawa socjalne, ekonomiczne, solidarnościowe i kulturalne.
5. Każdy obywatel Państwa Kościelnego ma wolność sumienia i wyznania.
6. Niektóre prawa obywateli mogą zostać zawieszone w momencie wprowadzenia Stanu Wyjątkowego lub Stanu Wojennego zgodnie z przepisami Księgi VII.
Artykuł 9.
(Obowiązki obywateli)
1. Każdy obywatel zobowiązany jest do dochowania przysięgi obywatelskiej.
2. Wszyscy obywatele Państwa Kościelnego zobowiązani są do wierności wobec prawowitego Biskupa Rotrii.
3. Każdy obywatel Państwa Kościelnego zobowiązany jest do przestrzegania prawa, ponoszenia świadczeń publicznych i obrony państwa przed zagrożeniami zewnętrznymi.
Księga III
Kościół Rotryjski
Artykuł 10.
(Kościół Rotryjski)
1. Kościół Rotryjski, jest v-organizacją propagującą kulturę oraz wartości chrześcijańskie.
2. Kościół Rotryjski wzoruje się na hierarchii i organizacji Kościoła Katolickiego.
3. Kościół Rotryjski w swej działalności kierować się będzie aspektami wyłącznie edukacyjno-poznawczymi, nie godząc swoją działalnością w uczucia religijne osób trzecich, nie naruszając powagi wiary chrześcijańskiej.
Artykuł 11.
(Integralność Kościoła)
1. Kościół Rotryjski jest w sposób nierozerwalny związany z Państwem Kościelnym.
2. Instytucje państwowe oraz kościelne stanowią jedność.
3. Ilekroć w niniejszym akcie jest mowa o organach władzy, należy przezeń rozumieć organizacje pełniące kompetencje zarówno świeckie, jak i kościelne.
Artykuł 12.
(Organy terenowe Kościoła)
1. Kościół Rotryjski pełni swoją misję poza granicami Rotrii za pośrednictwem organów terenowych.
2. Kształt i organizację organów terenowych określa patriarcha w drodze odrębnych przepisów.
Artykuł 13.
(Funkcje kościelne i tytuły honorowe)
1. Funkcje kościelne i tytuły honorowe są wyrazem najwyższego uznania zasług oraz powagi pełnionej funkcji.
2. Funkcje i tytuły ustanawia i znosi Patriarcha Rotrii.
Księga IV
Patriarcha i Kolegium Kardynalskie
Artykuł 14.
(Patriarcha)
1. Najwyższym Przedstawicielem władzy świeckiej i kościelnej w Rotrii jest Patriarcha.
2. Osoba Patriarchy jest nietykalna.
3. Patriarcha nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej.
Artykuł 15.
(Kompetencje Patriarchy)
1. Patriarcha:
- stoi na czele państwa Rotryjskiego,
- reprezentuje Rotrię na zewnątrz,
- ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe,
- wydaje bulle, brewe i ordonanse.
- określa kształt i kompetencje organów państwowych i kościelnych,
- powołuje i odwołuje urzędników państwowych i kościelnych,
- mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Państwa Kościelnego w innych państwach,
- jest najwyższym zwierzchnikiem sił zbrojnych,
- ustanawia i znosi organy terenowe Kościoła Rotryjskiego,
- ustanawia i znosi funkcje kościelne i tytuły honorowe,
- ustanawia i znosi ordery i odznaczenia,
- nadaje, obniża i odbiera funkcje kościelne i tytuły honorowe,
- nadaje i odbiera ordery i odznaczenia,
- nadaje i odbiera obywatelstwo rotryjskie,
- stosuje prawo łaski,
- ogłasza i znosi Stan Wyjątkowy i Stan Wojenny,
- mianuje i odwołuje Kamerlinga sprawującego władzę w jego imieniu, na podstawie odrębnych przepisów.
Artykuł 16.
(Opróżnienie Tronu Patriarszego)
1. Opróżnienie Tronu Patriarszego następuje wskutek:
- upływu trzymiesięcznej kadencji,
- zrzeczenia się tronu przez Patriarchę,
- śmierci,
- rzeczywistego wypadku uniemożliwiającego skuteczne pełnienie funkcji Patriarchy.
2. Opróżnienie Tronu Patriarszego obwieszcza Kamerling.
Artykuł 17.
(Sediswakancja)
1. Z chwilą opróżnienia Tronu patriarszego następuje okres wakatu Stolicy Apostolskiej, zwany dalej Sediswakancją.
2. W okresie Sediswakancji władzę Patriarszą sprawuje Kamerling.
3. W przypadku niemożności sprawowania władzy przez Kamerlinga, jego obowiązki i uprawnienia przejmuje Prefekt Generalny.
4. Kamerling ma obowiązek w terminie trzech dni zwołać Konklawe w celu wyboru nowego Patriarchy.
5. Jeżeli Kamerling nie dopełni obowiązku określonego w ust. 3, obowiązek ten przechodzi kolejno na Kardynałów w hierarchii starszeństwa.
Artykuł 18.
(Wybór Patriarchy)
1. Konklawe rozpoczyna się z chwilą zwołania go przez Kamerlinga.
2. Prawo do udziału w Konklawe mają wszyscy kardynałowie.
3. Kardynałowie zgromadzeni na konklawe dokonują ze swego grona elekcji nowego Patriarchy, większością 2/3 głosów, przy udziale co najmniej bezwzględnej większości kardynałów.
4. Konklawe trwa nie dłużej niż pięć dni, z zastrzeżeniem ust. 7.
5. W każdym dniu konklawe może mieć miejsce nie więcej, niż jedno głosowanie.
6. Termin głosowania wyznaczany jest za zgodą bezwzględnej większości kardynałów.
7. W ściśle uzasadnionych i doniosłych przypadkach Kamerling może przedłużyć czas trwania Konklawe, ale o nie więcej niż dwa dni.
8. Po wyborze Patriarchy kardynałowie zobowiązani są oddać mu hołd i złożyć przysięgę wierności.
9. Kardynałowie w czasie konklawe przebywają w odosobnieniu i nie mogą opuszczać miejsca, w którym odbywają się obrady przed ogłoszeniem wyboru nowego Patriarchy, za wyjątkiem ust. 10.
10. W szczególnych przypadkach Kamerling ma prawo opuścić miejsce obrad konklawe w celu prowadzenia ważnych spraw państwowych bądź uroczystości pogrzebowych poprzedniego Patriarchy.
Artykuł 19.
(Godność kardynalska)
1. Tytuł kardynalski jest oznaką najwyższej godności w Państwie i Kościele Rotryjskim.
2. Kardynałem może zostać każdy Rotryjczyk, bądź obywatel państwa obcego, niezależnie od sprawowania innych urzędów.
3. Kardynałów w sposób nieskrępowany kreuje i znosi Patriarcha.
Księga V
Konsylium Apostolskie i Sobór
Artykuł 20.
(Konsylium Apostolskie)
1. Konsylium Apostolskie sprawuje władze ustawodawczą w Państwie Kościelnym Rotria i doradza Patriarsze i Prefekturze Generalnej.
2. W skład Konsylium Apostolskiego wchodzą Oficjałowie, wybierani w powszechnych, tajnych i bezpośrednich wyborach na dwumiesięczną kadencję.
3. Konsylium Apostolskie rozpoczyna prace z chwilą zwołania na obrady przez Patriarchę.
4. Patriarcha zwołuje Konsylium Apostolskie na obrady w ciągu 5 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów.
5. Pracami Konsylium kieruje Dziekan Konsylium Apostolskiego, wyłaniany przez Konsylium z jego grona.
6. W obradach Konsylium udział biorą Oficjałowie, może także wypowiadać się Patriarcha lub jego przedstawiciel.
7. Obrady Konsylium są jawne.
Artykuł 21.
(Wybory)
1. Wybory do Konsylium Apostolskiego zarządza Patriarcha w ordonansie na 14 dni przed końcem kadencji Konsylium.
2. W przypadku rozwiązania Konsylium przed końcem kadencji Patriarcha zarządza nowe wybory w przeciągu 3 dni.
3. Wybory przeprowadza Patriarcha, który gromadzi kandydatury, przeprowadza oddawanie głosów i podlicza je.
4. Czynne i bierne prawo wyborcze posiadają wszyscy, którzy posiadają obywatelstwo rotryjskie.
5. Każdy wybrany do Konsylium zostaje Oficjałem po złożeniu przysięgi według następującej roty:
Ja (imię i nazwisko i tytuł przyjmowany) przyjmując mandat Oficjała przysięgam przed obliczem Boga, Syna Jego i Ducha Świętego być zawsze wiernym tronowi Biskupa Rotrii, oraz w swoich działaniach kierować się dobrem Państwa Kościelnego. Tak mi dopomóż Bóg!
6. Nie złożenie przysięgi jest równoznaczne z zrzeczeniem się mandatu Oficjała, do czego każdy Oficjał ma prawo.
Artykuł 22.
(Skrócenie kadencji)
1. Skrócenie kadencji Konsylium Apostolskiego następuje w drodze:
- ordonansu Patriarchy, w przypadku wygaśnięcia co najmniej połowy mandatów w Konsylium,
- uchwały Konsylium o samorozwiązaniu, podjętej bezwzględną większością głosów,
- decyzji Soboru.
Artykuł 23.
(Proces legislacyjny)
1. Konsylium Apostolskie przyjmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej połowy Oficjałów, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
2. Inicjatywę ustawodawczą posiadają: Patriarcha, Prefekt Generalny, Prefekci i Oficjałowie.
3. Po przyjęciu ustawy przez Konsylium, Dziekan niezwłocznie przedkłada ją do podpisu Patriarsze.
4. Patriarcha może odmówić podpisania ustawy, jeżeli jest to uzasadnione interesem wewnętrznym bądź zewnętrznym Państwa bądź Kościoła Rotryjskiego.
5. W przypadku odmowy podpisania ustawy, dla ponownego jej uchwalenia wymagana jest zgoda Soboru.
Artykuł 24.
(Sobór Powszechny)
1. W sprawach szczególne ważnych dla Państwa i Kościoła Rotryjskiego zwoływany jest Sobór Powszechny.
2. Sobór zwoływany jest w drodze swobodnej decyzji Patriarchy bądź uchwały Konsylium Apostolskiego.
3. Do udziału w Soborze uprawnieni są wszyscy obywatele i mieszkańcy Stolicy Apostolskiej.
Artykuł 25.
(Referendum)
1. W sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe.
2. Referendum ogólnokrajowe ma prawo zarządzić tylko Patriarcha z inicjatywy własnej, bądź na wniosek Prefekta Generalnego.
3. Wynik referendum jest wiążący.
Księga VI
Prefektura Generalna i Trybunał Rotryjski
Artykuł 26.
(Prefektura Generalna)
1. Prefektura Generalna jest rządem Stolicy Apostolskiej i kieruje jej polityką wewnętrzną i zewnętrzną w porozumieniu z Patriarchą.
2. Prefektura Generalna wykonuje zadania z zakresu władzy wykonawczej.
3. Na czele Prefektury Generalnej stoi Prefekt Generalny, powoływany i odwoływany przez Patriarchę.
4. Poszczególnych członków Prefektury Generalnej powołuje Patriarcha na wniosek Prefekta Generalnego.
5. Organizację oraz kompetencje Prefektury Generalnej określa Bulla Patriarchy.
Artykuł 27.
(Trybunał Rotryjski)
1.Trybunał Rotryjski wykonuje kompetencje z zakresu wymiaru sprawiedliwości, sądownictwa konstytucyjnego i administracyjnego, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2. W skład Trybunału Rotryjskiego wchodzą Patriarcha i Trybuni.
3. Trybunał Rotryjski dokonuje na wniosek Patriarchy lub Prefekta Generalnego powszechnie obowiązującej wykładni prawa.
Księga VII
Stan Wyjątkowy i Stan Wojenny
Artykuł 28.
(Stan Wyjątkowy)
1. W sytuacji szczególnego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, ustroju i prawnego porządku publicznego wprowadza się Stan Wyjątkowy.
2. Stan Wyjątkowy może być wprowadzony na całości, bądź części terytorium Państwa Kościelnego Rotria.
3. Stan Wyjątkowy wprowadzany jest na mocy ordonansu Patriarchy.
4. W czasie obowiązywania Stanu Wyjątkowego, zawieszone zostają wymienione przez Patriarchę w ordonansie prawa obywatelskie.
Artykuł 29.
(Stan Wojenny)
1. W sytuacji ogłoszenia przez Państwo Kościelne wojny z krajem ościennym, bądź w sytuacji ataku państwa obcego na Państwo Kościelne Rotria, Patriarcha może ogłosić Stan Wojenny.
2. W czasie trwania Stanu Wojennego zawieszone zostają wszystkie prawa obywatelskie, a Patriarcha ma prawo dowolnie zmieniać każdy akt prawny.
Księga VI
Przepisy końcowe, przejściowe i załączniki
Artykuł 30.
(Zmiana Bulli Węgielnej)
1. Zmiana niniejszego aktu następuje za zgodą Patriarchy, w formie uchwały przyjętej przez Sobór Powszechny większością 2/3 głosów przy udziale co najmniej połowy uprawnionych.
Artykuł 31.
(Przepisy przejściowe)
1. Traci moc Bulla Węgielna z dnia 26.04.2009 r.
2. Niniejszy akt jest skuteczny z chwilą podpisania przez Patriarchę.
Załączniki
1. Flaga Państwa Kościelnego Rotria.
bez zmian
2. Godło Państwa Kościelnego Rotria.
bez zmian
3. Hymn Państwa Kościelnego Rotria.
"Patrimonium Verbae"
Verbum est Domine,
Verbum est Veritas,
Verbum est Lumine,
Verbum est Caritas.
Rotria! Rotria!
Regnum Ecclesiae!
Rotria! Rotria!
Patrimonium Verbae!
Rotria est Pater,
Pontifex est Filius,
Ecclesia est Mater
Fidelis est Iliius.
Rotria! Rotria!
Regnum Ecclesiae!
Rotria! Rotria!
Patrimonium Verbae!
(-)
Proszę Braci o zdanie nt. tych zmian. Są dobre? Co jeszcze proponujecie wprowadzić bądź usunąc? Radźcie! Potem będziemy głosować.
Niech was Duch Święty oświeca.