Przewodnik
dla kandydatów na Ambasadorów Nadzwyczajnych i Pełnomocnych,
akredytowanych przy Jego Świątobliwości Patriarsze Rotrii
oraz dla kandydatów na przedstawicieli dyplomatycznych Państwa Kościelnego Rotria
WprowadzeniePrzewodnik ten stworzony został z przeznaczeniem zarówno, dla dyplomatów przybywających do Państwa Kościelnego Rotria, jak i przedstawicieli, których Rotria wysyła do państw trzecich. Zaleca się jego dogłębną analizę ze względu na wyjątkowo delikatny charakter funkcji sprawowanej przez personel dyplomatyczny.
Rotryjskie podmioty prawa międzynarodowegoZ pozycją Rotrii na arenie międzynarodowej związane są trzy pojęcia: Państwo Kościelne Rotria, Stolica Apostolska oraz Kościół rotryjski. Utożsamianie dwóch pierwszych nie jest błędem (pomimo ich rozdzielnej podmiotowości), jednakże pojęcie Kościoła stanowi zupełnie osobny podmiot prawny, w znaczeniu de facto, i wymienianie go w zastępstwie dwóch poprzednich podmiotów stanowi merytoryczny błąd, którego każdy dyplomata powinien się wystrzegać.
Stolica Apostolska jest siedzibą patriarchów mieszczącą się w Państwie Kościelnym Rotria, z którym jest połączona unią personalną i funkcjonalną i nad nim sprawuje wyłączne zwierzchnictwo oraz suwerenną władzę i jurysdykcję.
Traktowanie Stolicy Apostolskiej i Państwa Kościelnego Rotria jako odmiennych podmiotów, jakkolwiek uzasadnione z punktu widzenia ustrojowego, nie występuje jednak wyraźnie na gruncie prawa międzynarodowego. W stosunkach międzynarodowych nazwy te bywają stosowane zamiennie, a zaciągnięcie zobowiązania pod jedną z nich jest rozumiane jako wiążące dla obu.AgrémentAgrément to w prawie dyplomatycznym wstępna zgoda państwa na przyjęcie określonej osoby w charakterze szefa misji dyplomatycznej obcego państwa. Przed wysłaniem szefa misji państwo wysyłające musi się upewnić, czy zostanie on zaakceptowany przez państwo przyjmujące. W drodze poufnej stosowna prośba o udzielenie agrément jest przekazywana wraz z informacjami dotyczącymi kandydata do ministerstwa spraw zagranicznych państwa (w Rotrii Sekretariat Stanu), w którym ta osoba ma być akredytowana.
Państwo przyjmujące ma swobodę udzielenia bądź odmowy udzielenia agrément, co więcej – w przypadku odmowy, nie ma obowiązku jej uzasadnienia, choć z reguły to czyni, aby wyjaśnić motywy swej decyzji. Poufność tej procedury ma zapewniać nieskrępowanie państw oraz ochronę prestiżu samego kandydata, w przypadku gdyby spotkał się z odmową udzielenia agrément.
Powody odmowy udzielenia agrément mogą wiązać się z osobą samego kandydata (np. w przeszłości negatywnie wypowiadał się o kraju, w którym teraz miałby być akredytowany), bądź wynikać ze stanu stosunków między oboma państwami (np. odmowa agrément jako swoista manifestacja ochłodzenia wzajemnych stosunków).
Decyzja w przedmiocie agrément komunikowana jest przez Sekretarza Stanu swojemu odpowiednikowi w Państwie Wysyłającym.Akredytacja Po uzyskaniu agrément kandydat na Ambasadora nie staje się jeszcze Ambasadorem. Z chwilą dowiedzenia się o uzyskaniu agrément winno dojść do wystawienia listów uwierzytelniających według przyjętego przez dane Państwo Wysyłające wzoru. Listy te należy wręczyć kandydatowi na Ambasadora celem przedstawienia ich Jego Świątobliwości (lub innej głowie państwa – dot. państw trzecich) w czasie Audiencji Akredytacyjnej.
Niezwłocznie po otrzymaniu listów uwierzytelniających, kandydat na Ambasadora winien zwrócić się do Prywatnego Sekretarza Jego Świątobliwości (marszałka/ochmistrza dworu w państwach trzecich), celem ustalenia daty Audiencji Akredytacyjnej.
W czasie Audiencji Akredytacyjnej kandydat na Ambasadora przedstawia Jego Świątobliwości (lub innej głowie państwa) w imieniu Głowy Państwa Wysyłającego listy uwierzytelniające. Z chwilą zaakceptowania ich przez Jego Świątobliwość (lub inną głowę państwa), kandydat staje się pełnoprawnym Ambasadorem (rotr. Nuncjuszem Apostolskim).Funkcje personalne w służbach dyplomatycznychNuncjusz apostolski - legat patriarszy pełniący równocześnie stałą misję dyplomatyczną. Stały szef misji dyplomatycznej Stolicy Apostolskiej pierwszej klasy, a jednocześnie przedstawiciel dyplomatyczny patriarchy jako głowy Kościoła rotryjskiego w państwie, z którym Stolica Apostolska utrzymuje stosunki dyplomatyczne. Ranga nuncjusza odpowiada randze ambasadora świeckiego. Nuncjusz apostolski sprawuje swoją funkcję jedynie w krajach niekonkordatowych.
Prymas - legat patriarszy pełniący równocześnie stałą misję dyplomatyczną. Stały szef misji dyplomatycznej Stolicy Apostolskiej pierwszej klasy, a jednocześnie przedstawiciel dyplomatyczny patriarchy jako głowy Kościoła rotryjskiego w państwie, z którym Stolica Apostolska utrzymuje stosunki dyplomatyczne. Prymas, w przeciwieństwie do Nuncjusza apostolskiego, sprawuje swoją funkcję jedynie w krajach konkordatowych, na mocy przepisów zawartych w konkordacie.
Legat a Latere – kardynał-legat, sprawujący urząd w zgodzie z zapisami kan. 57. Kodeksu Prawa Kanonicznego. Z chwilą ustanowienia legata specjalnego a Latere staje się on czasowo reprezentantem patriarchy w pierwszej klasie, będąc pierwszym w precedencji dyplomatycznej. Kardynał-legat pełni swoje obowiązki terminowo, tylko na czas uroczystych wydarzeń, ujętych dekretem nominacyjnym Patriarchy.
Internuncjusz apostolski – legat patriarszy pełniący równocześnie czasową misję dyplomatyczną jako reprezentant drugiej klasy. Jest szefem misji dyplomatycznej Stolicy Apostolskiej w krajach, w których Państwo Kościelne rozpoczęło rokowania zmierzające do zawarcia umowy międzynarodowej. Po ratyfikowaniu stosownej umowy o stosunkach zagranicznych, uprawnienia i działalność internuncjusza wygasają, ustępując miejsca reprezentantowi dyplomatycznemu pierwszej klasy.
Inni reprezentanci – możliwość reprezentowania Państwa Kościelnego posiada każdy pełnoprawny obywatel Rotrii wówczas, jeśli otrzyma specjalne upoważnienie czasowe wydane przez Patriarchę Państwa Kościelnego Rotria lub ministra kompetentnego ds. zagranicznych na okres nie dłuższy, niż 14 dni. Wyjątkiem od zasady są duchowni dzierżący tytuł kardynalski, mający możliwość reprezentowania Patriarchy bez limitu czasowego i w każdym kraju, na podstawie uzyskanego upoważnienia.PRECEDENCJA Państwa Kościelnego Rotria1. Jego Cesarska i Królewska Mość cesarz Austrii i apostolski król Węgier;
2. Jego Królewska Mość król Królestwa Surmeńskiego;
3. Jego Królewska Mość król Rzeczpospolitej Obojga Narodów;
4. Jego Królewska Mość król Królestwa Agurii;
5. Jego Królewska Mość król Królestwa Skarlandu;
6. Ich Królewskie Mości, goście zagraniczni;
7. Jego Ekscelencja prezydent Republiki Francuskiej;
8. Jego Ekscelencja prezydent Rzeczpospolitej Eskwilińskiej;
9. Ich Ekscelencje prezydenci, goście zagraniczni;
10. Jego Ekscelencja Prezydent Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości;
11. Jego Ekscelencja Archont Królestwa Surmeńskiego;
12. Jego Ekscelencja szef rządu Królestwa Agurii;
13. Jego Ekscelencja szef rządu Królestwa Skarlandu;
14. Jego Ekscelencja szef rządu Republiki Francuskiej;
15. Jego Ekscelencja szef rządu Republiki Eskwilińskiej;
16. Ich Ekscelencje szefowie rządów, goście zagraniczni;
17. Jego Ekscelencja Ambasador Monarchii Austro-Węgierskiej;
18. Jego Ekscelencja Ambasador Królestwa Surmeńskiego;
19. Jego Ekscelencja Ambasador Rzeczpospolitej Obojga Narodów;
20. Jego Ekscelencja Ambasador Królestwa Agurii;
21. Jego Ekscelencja Ambasador Królestwa Skarlandu;
22. Jego Ekscelencja Ambasador Republiki Francuskiej;
23. Jego Ekscelencja Ambasador Rzeczpospolitej Eskwilińskiej;
24. Ich Ekscelencje, ambasadorowie tytularni./-/ Sanctitas Vestra Sixtus III
Pontifex Maximus et Servus Servorum Dei,
Patriarcha et Episcopus Rotriae, etc.