Autor Wątek: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych  (Przeczytany 2241 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Vincenzo Botticelli

  • Gość
Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« dnia: Środa, 28 Sie 2013, 13:34:37 »
Umiłowani Bracia, Ojcowie Soborowi!

Czasami, podczas rozmaitych debat czy dyskusji - zarówno tych prywatnych, jak i tych oficjalnych, padały kwestie związane z długością trwania pontyfikatów patriarszych. Dlatego, aby odświeżyć kwestię a następnie ostatecznie rozwiązać pytamy Braci, jakie jest Wasze zdanie w tej materii? Czy uważacie, że półroczny okres panowania Biskupów Rotrii jest dostateczny? Czy może należy go wydłużyć do roku, lub skrócić jak ongiś do trzech miesięcy? A może roi Wam się w głowie jeszcze inne rozwiązanie? Przez niemalże 6 lat naszej działalności w mikroświecie, a w tym dobre kilka lat działalności w Rotrii, spotykaliśmy się z różnymi koncepcjami. Jedna wyprzedzała drugą. Nie mniej, czas zadać sobie pytanie - co ówcześnie Naród sądzi w tej kwestii? Jaka jest opinia w macierzy długości panowania każdorazowo Biskupów Rotrii? Nie krępujcie się Bracia i aktywnie przedstawiajcie swoje pomysły.

Radźcie, a radźcie mądrze!


Pasterskim pozdrowieniem,

(-) Sykstus,
Biskup Powszechny

Offline Giacinto Martino de Mancini OFD

  • Biskup
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1146
  • Reputacja +6/-0
  • "Radujcie się zawsze w Panu"
    • Status GG
    • Zobacz profil
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #1 dnia: Środa, 28 Sie 2013, 14:00:31 »
Gdy przybyłem tutaj do Rotrii pierwszy raz, proponowałem (już w drugim poście :D) by wprowadzić nieograniczony czas, aż do abdykacji (takie wspomnienia).

Aktualnie nie mam propozycji- może się przyzwyczaiłem...
Posłucham opinii innych braci i się zastanowię ;)
Arcybiskup dr net. Giacinto Martino Mancini OFD
Baron Fossombrone i hrabia Królestwa Agurii,
Prymas Królestwa Agurii,
Trybun Sygnatury Apostolskiej,
Dyrektor Filharmonii Książęcej


Giovanni Ganganelli

  • Gość
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #2 dnia: Środa, 28 Sie 2013, 14:01:42 »
Wasza Świątobliwość,
Ojcowie Soborowi,

Cóż, okres 6 miesięcy jest zarówno krótkim i długim okresem. Panowanie Patriarchy, jako Biskupa Powszechnego nie powinno zostać ani skrócone ani wydłużone. Pół roku to wyśmienity okres do realizacji założonych przez siebie celów i wprowadzanie stopniowych zmian. Jeżeli grono elektorów wyrazi kolejny raz poparcie, z 6 miesięcy robi się nam rok panowania. Proponuję więc pozostawienie tego zapisu, bowiem jak możemy zauważyć na tle historycznym - sprawdził się on w okresie II PKR.
« Ostatnia zmiana: Środa, 28 Sie 2013, 14:06:31 wysłana przez x. Giovanni Ganganelli »

Offline Cesare Francesco de Medici

  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1611
  • Reputacja +0/-4
    • Zobacz profil
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #3 dnia: Środa, 28 Sie 2013, 14:03:31 »
Drodzy Ojcowie Soborowi,

moim zdaniem obecna długość kadencji jest optymalna. Okres sześciu miesięcy stanowi realne pole do działania, Jego Świątobliwości, a także Rządu. Konklawe przeprowadzane zaś do pół roku jest odskocznią ubarwiającą życie w Rotrii.
(-) Cesare Francesco kardynał de Medici
Wielki Książę Toskanii
Kamerling Stolicy Apostolskiej
Notariusz Patriarszy
Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskej
Wielki Inkwizytor


Offline Leon II

  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1354
  • Reputacja +1/-0
    • Status GG
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #4 dnia: Środa, 28 Sie 2013, 14:05:04 »
Popieram Opinię Eminencji de Medici oraz  Monsignore Infułata. Temat długości pontyfikatu był wałkowany niejednokrotnie, sześć miesięcy pontyfikatu to czas optymalny na zrealizowanie wszystkich zamierzeń i celów.

Offline Nicolaus Stefano Dreder

  • Kardynał
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1083
  • Reputacja +33/-10
    • Status GG
    • Zobacz profil
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #5 dnia: Środa, 28 Sie 2013, 20:59:06 »
Wasza Świątobliwość,
Czcigodni Ojcowie Soborowi,

Moim zdaniem sześciomiesięczna kadencja Jego Świątobliwości to dobry okres, aby zdziałać dużo dla Rotrii. W mikronacjach to bardzo długi okres. W normalnym życiu też bardzo długi - jakby nie patrzeć pół roku to okres od stycznia do lipca, czyli baaardzo długo. Jego Eminencja Cesare Francesco de Medici wspomniał o konklawe, które ubarwia życie Rotrii. Moim skromnym zdaniem bardzo ubarwia, choć sam jeszcze w Rotrii konklawe nie przeżyłem, ale przeglądnąłem kilka tematów z tym związanych i stwierdziłem że okres ten jest bardzo ciekawy i interesujący. Z resztą - podobnie jak w Kościele Katolickim. Jeśli by się trzymać tego, że konklawe znacznie ubarwia życie rotryjczyków można by je organizować częściej co wiązałoby się ze skróceniem kadencji Patriarchy. Stwierdzam, że obok obecnych 6-ciu miesięcy najlepszym okresem byłby okres 4-ech miesięcy. Wówczas w trakcie roku kalendarzowego mielibyśmy aż 3-ech Patriarchów. Wracając na chwilkę do konklawe, z drugiej strony bardzo ubarwia ono życie Rotrii, jednak w pełni z niego przyjemność mogą czerpać tylko kardynałowie, więc raczej jest to kwestia nie do ruszenia.

Rozmawiając już o kadencji Patriarchy sam bym lekko ją "zmodyfikował", ale proszę się nie bać - to tylko kwestia, moim zdaniem, estetyczna. Chodzi mi o cyferkę przy imieniu Patriarchy. W realnym kościele jest tak, że każdy kolejny Papież ma tę cyferkę większa niż jego poprzednik noszący to samo imię. Fakt, że czepiam się drobiazgów i wiem, że Patriarchowie, którzy zostali wybrani ponownie zachowywali ten numer i w przypadku drugiej kadencji nosili to samo imię jak w przypadku pierwszej. Wyjątkiem jest Sykstus I, który po reelekcji został Sykstusem II. Ale w historii jest dwukrotnie wybrany Pius II, Celestyn I czy poprzednik obecnego Patriarchy Aleksander III. I wiem, wiem że jestem drobnostkowy i pedantyczny. :)
(-) Nicolaus Stefano kardynał Dreder

Prymas Niderlandów
Arcybiskup Trydentu
Hrabia van Aartselaar

Offline o. Giordano Alberto Belmonte OFD

  • Przyjaciel kraju
  • ****
  • Wiadomości: 384
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #6 dnia: Środa, 28 Sie 2013, 21:41:27 »
Popieram przedmówców i również uważam, że obecny system świetnie się sprawdza od dłuższego czasu. Sądzę, że nie ma sensu zmieniać tego, co jest dobre.

Giovanni Ganganelli

  • Gość
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #7 dnia: Środa, 28 Sie 2013, 22:31:11 »
Wasza Świątobliwość,
Czcigodni Ojcowie Soborowi,

Moim zdaniem sześciomiesięczna kadencja Jego Świątobliwości to dobry okres, aby zdziałać dużo dla Rotrii. W mikronacjach to bardzo długi okres. W normalnym życiu też bardzo długi - jakby nie patrzeć pół roku to okres od stycznia do lipca, czyli baaardzo długo. Jego Eminencja Cesare Francesco de Medici wspomniał o konklawe, które ubarwia życie Rotrii. Moim skromnym zdaniem bardzo ubarwia, choć sam jeszcze w Rotrii konklawe nie przeżyłem, ale przeglądnąłem kilka tematów z tym związanych i stwierdziłem że okres ten jest bardzo ciekawy i interesujący. Z resztą - podobnie jak w Kościele Katolickim. Jeśli by się trzymać tego, że konklawe znacznie ubarwia życie rotryjczyków można by je organizować częściej co wiązałoby się ze skróceniem kadencji Patriarchy. Stwierdzam, że obok obecnych 6-ciu miesięcy najlepszym okresem byłby okres 4-ech miesięcy. Wówczas w trakcie roku kalendarzowego mielibyśmy aż 3-ech Patriarchów. Wracając na chwilkę do konklawe, z drugiej strony bardzo ubarwia ono życie Rotrii, jednak w pełni z niego przyjemność mogą czerpać tylko kardynałowie, więc raczej jest to kwestia nie do ruszenia.

Rozmawiając już o kadencji Patriarchy sam bym lekko ją "zmodyfikował", ale proszę się nie bać - to tylko kwestia, moim zdaniem, estetyczna. Chodzi mi o cyferkę przy imieniu Patriarchy. W realnym kościele jest tak, że każdy kolejny Papież ma tę cyferkę większa niż jego poprzednik noszący to samo imię. Fakt, że czepiam się drobiazgów i wiem, że Patriarchowie, którzy zostali wybrani ponownie zachowywali ten numer i w przypadku drugiej kadencji nosili to samo imię jak w przypadku pierwszej. Wyjątkiem jest Sykstus I, który po reelekcji został Sykstusem II. Ale w historii jest dwukrotnie wybrany Pius II, Celestyn I czy poprzednik obecnego Patriarchy Aleksander III. I wiem, wiem że jestem drobnostkowy i pedantyczny. :)

Drogi Bracie,
Otóż kwestia imienia patriarchy była poruszana już na którymś ze soborów. Ustalono tam, że patriarchowie, którzy są wybierani przez konklawe mają dowolność w wyborze imienia. Zrezygnowano też o kontynuacji linii imienia z historii przedinternetowej. Stąd też pewnie i te zmiany i wynikłe problemy z tytulaturą i cyframi.

Offline Nicolaus Stefano Dreder

  • Kardynał
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1083
  • Reputacja +33/-10
    • Status GG
    • Zobacz profil
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #8 dnia: Środa, 28 Sie 2013, 22:42:04 »
Rozumiem i mam świadomość, że Patriarcha ma dowolność wyboru imienia - to tylko taka moja fantazja w temacie.

Tak przy okazji, Infułat wspomniał o linii imion z historii przedinternetowej. Jakie to są imiona, bo w lekcjach a Seminarium się o tym nie wspomnia. Jeśli gdzieś można się z nimi zapoznać to poproszę o link, chętnie poczytam.
(-) Nicolaus Stefano kardynał Dreder

Prymas Niderlandów
Arcybiskup Trydentu
Hrabia van Aartselaar

Offline Pafnucy von Pyongyang

  • Prezbiter
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1850
  • Reputacja +2/-0
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #9 dnia: Środa, 28 Sie 2013, 22:57:48 »
Nie wyłamię się ponad większość, i ją poprę; obecnie, tak jak jest - jest dobrze. :)

Już to bodaj Ojcowie Soborowi Florentinum Primum stwierdzili - trzymiesięczna kadencja skutkowałaby zbytnim sprężeniem działań Patriarchy, nie miałby On stosownej tej funkcji swobody, i czasu na realizację własnego programu, na spokojne i właściwe pochylenie nad sprawami Kościoła, co mogłoby prowadzić do złego.

Zbyt długi znów pontyfikat mógłby owocować czymś zgoła odmiennym - zgnuśnieniem Ojca Świętego, rozleniwieniem, i odkładaniem wszystkiego na później. Co również, ma się rozumieć wiodłoby tylko do złego.

Cytat: x. Nicolas Dreder
Rozmawiając już o kadencji Patriarchy sam bym lekko ją "zmodyfikował", ale proszę się nie bać - to tylko kwestia, moim zdaniem, estetyczna. Chodzi mi o cyferkę przy imieniu Patriarchy. W realnym kościele jest tak, że każdy kolejny Papież ma tę cyferkę większa niż jego poprzednik noszący to samo imię. Fakt, że czepiam się drobiazgów i wiem, że Patriarchowie, którzy zostali wybrani ponownie zachowywali ten numer i w przypadku drugiej kadencji nosili to samo imię jak w przypadku pierwszej. Wyjątkiem jest Sykstus I, który po reelekcji został Sykstusem II. Ale w historii jest dwukrotnie wybrany Pius II, Celestyn I czy poprzednik obecnego Patriarchy Aleksander III. I wiem, wiem że jestem drobnostkowy i pedantyczny. :)

No, jakby nie patrzeć - Sergiusz III (swoją drogą ciekawy Papież, i ciekawe czasy :D) też zachował numerek przy swej drugiej kadencji, więc chyba tak jakoś zbytnio nie odbiegamy. ;)
(-) Xiądz Pafnucy Karolina von Pyongyang und von Salvepol-Nova Vita
    Kanonik Kapituły Bazyliki Laterańskiej, Sekretarz Księstwa Barii

Offline Leon II

  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1354
  • Reputacja +1/-0
    • Status GG
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #10 dnia: Środa, 28 Sie 2013, 23:34:43 »
Umiłowani Bracia.

Otóż prawo wybór imion patriarszych nie jest przypadkowy i wcale nie wynika z historii przed internetowej. Należy pamiętać, że wiele praw Stolicy Apostolskiej opiera się na zwyczajach, ale w kwestii wyboru imion wypowiada się  jedno z starszych praw wydanych za pontyfikatu Aleksandra I. Jako, że z niewielu osób mam dostęp do starej strony Rotrii i jej archiwów stoję na straży tradycji  rotrysjskich. Pragnę Bracią przedstawić Prawo Dworskie wydane i zatwierdzone przez patriarchę Aleksandra  I, 11 lutego Roku Pańskiego 2009:

Cytuj
PRAWO DWORSKIE
Zwyczaje i Tradycje Stolicy Apostolskiej


Rozdział I
Patriarcha

Art. 1.
1. Wybrany na Patriarchę Państwa Kościelnego Rotria, zanim nim zostanie, musi przyjąć imię patriarsze.
2. Imiona, które może przyjąć wybrany na Patriarchę Państwa Kościelnego Rotria to:
a) Benedykt - Benedictus,
b ) Bonifacy - Bonifacius,
c) Honoriusz - Honorius,
d) Jan - Ioannes,
e)Eugeniusz - Eugenius,
f) Leon - Leo,
g) Stefan - Stephanus,
h) Grzegorz - Gregorius,
i) Hadrian - Hadrianus,
j) Celestyn - Coelestinus,
k) Innocenty - Innocentius,
l) Kalikst - Callistus,
m) Lucjusz - Luciu,
n) Aleksander - Alexander,
o) Urban - Urbanus,
p) Klemens - Clemens,
r) Pius - Pius,
t) Sykstus - Xystus.

Art. 2.
1. Kontaktować się z Jego Świątobliwością Patriarchą należy przez Szambelana Papieskiego.
2. Ust. 1. nie dotyczy:
a) Członków Kolegium Kardynalskiego,
b ) Członków Kolegium Apostolskiego,
c) Wielkiego Inkwizytora,
d) Dowódcy Gwardii Apostolskiej,
d) Kardynałów,
e) osób osobiście upoważnionych przez Jego Świątobliwość Patriarchę.

Art. 3.
1. Do Jego Świątobliwości Patriarchy należy zwracać się "Wasza Świątobliwość" lub "Ojcze".
2. O Jego Świątobliwości Patriarsze należy mówić "Jego Świątobliwość".

Art. 4.
1. Gdy zostanie wybrany nowy Biskup Rotrii, Kamerling, pełniący funkcję Regenta, wygłasza oświadczenie.
2. Tekst oświadczenia przedstawiony jest w załączniku 1.
3. Po ogłoszeniu powyższej formuły musi nastąpić koronacja.

Art. 5.
Pełny tytuł Jego Świątobliwości Patriarchy Rotryjskiego brzmi w języku polskim: "Jego Świątobliwość, Patriarcha, Prymas i Biskup Rotrii, Najwyższy Kapłan Kościoła Powszechnego, Suweren Państwa Kościelnego, Sługa Sług Bożych, Ojciec Królów, etc.", a po łacinie: "Sanctatis Vestra, Patriarcha, Primas et Episcopus Rotriae, Summus Pontifex Ecclesiae Universalis, Soverano Status Pontificius, Servus Servorum Dei, Pater Regum, etc."


Rozdział II
Koronacje


Art. 6.
Pontyfikat nowego Patriarchy Państwa Kościelnego Rotria rozpoczyna koronacja.

Art. 7.
1. Jego Świątobliwość Patriarcha wybiera Mistrza Ceremonii, który go koronuje.
2. Mistrz Ceremonii musi przynależeć do stanu duchownego.

Art. 8.
1. Władców, jeżeli wynika tak z umowy międzynarodowej lub z postanowienia tego władcy, koronuje Prymas tego państwa.
2. Jego Świątobliwość Patriarcha może koronować władców z trzech powodów:
a) na prośbę władcy, za zgodą Jego Świątobliwości;
b ) jeżeli Prymas, lub żaden duchowny tego państwa, nie będzie w stanie koronować władcy;
c) jeżeli państwo nie posiada prymasa i duchownych.

Art. 9.
Jeżeli państwo posiada ustalony ceremoniał koronacyjny, należy połączyć świecki i kanoniczny ceremoniał.

Art. 10.
1. Ceremoniał koronacyjny Jego Świątobliwości Patriarchy jest przedstawiony w załączniku 2.
2. Ceremoniał koronacyjny władców jest przedstawiony w załączniku 3.

Rozdział III
Tytulatura


Art. 11.
1. Do kardynałów Kościoła Rotryjsko-Katolickiego należy zwracać się ,,Wasza Eminencjo".
2. O kardynale Kościoła Rotryjsko-Katolickiego należy mówić ,,Jego Eminencja".

Art. 12.
1. Do arcybiskupów i biskupów Kościoła Rotryjsko-Katolickiego należy zwracać się ,,Wasza Ekscelencjo".
2. O arcybiskupie i biskupie Kościoła Rotryjsko-Katolickiego należy mówić ,,Jego Ekscelencja".

Art. 13.
1. Do proboszczów w Kościele Rotryjsko-Katolickim należy się zwracać ,,Ojcze".
2. O proboszczu w Kościele Rotryjsko-Katolickim należy mówić ,,Ojciec".

Art. 14.
1. Do wikariuszy w Kościele Rotryjsko-Katolickim należy się zwracać ,,Proszę księdza".
2. O wikariuszach w Kościele Rotryjsko-Katolickim należy mówić ,,ksiądz".


Rozdział IV
Ubiór


Art. 15.
1. Strojem codziennym Jego Świątobliwości Patriarchy jest biała sutanna przepasana również białym pasem. Na pasie wyhaftowany jest herb Jego Świątobliwości Patriarchy. Na sutannie znajduje się biała pelerynka. W liturgii Jego Świątobliwość Patriarcha używa oprócz biskupiej mitry paliusza z sześcioma czerwonymi krzyżami i ornatu.
2. Stroju codziennego używa się również przy pielgrzymkach z zamianą pelerynki białej na czerwoną i dodaniem camauro jako nakrycia głowy.
3. Strojem uroczystym Jego Świątobliwości Patriarchy, zakładanym tylko przy największych okazjach jest strój koronacyjny.
4. W swoim stroju Jego Świątobliwość Patriarcha może nosić także: racjonał, dalmatykę, mozzettę, manipularz.
5. Każdy nowo wybrany Patriarcha Państwa Kościelnego Rotria określa skład swojej garderoby w ciągu siedmiu dni od wyboru.

Art. 16.
1. W stroju codziennym kardynałowie noszą czarną sutannę z czerwonym obramowaniem.
2. Strojem liturgicznym i uroczystym kardynała jest czerwona (purpurowa) sutanna z pelerynką, biret (oraz piuska) i pas, oraz ornat.

Art. 17.
1. Strojem codziennym arcybiskupów i biskupów jest czarna sutanna z fioletowym obramowaniem.
2. Strojem liturgicznym i uroczystym arcybiskupów i biskupów jest biała alba i ornat, oraz piuska (przy wielkich uroczystościach mitra);
3. Arcybiskupi przy ważnych uroczystościach mogą nosić paliusz.
4. Arcybiskupom i biskupom najbardziej kluczowych metropolii w v-świecie może również zostać nadany racjonał co będzie podkreślało ich bliskość ze Stolicą Apostolską.

Art. 18.
1. Strojem codziennym proboszczów i wikariuszy jest czarna sutanna z białą koloratką.
2. Strojem liturgicznym proboszczów i wikariuszy jest biała alba i ornat.

Rozdział V
Zakończenie


Art. 19.
1. Prawo Dworskie wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia.
2. Tracą moc wszystkie akty prawne sprzeczne z Prawem Dworskim.


(-) Sanctitas Vestra Alexander I
Summus Pontifex Ecclesiae Universalis,
Primas Rotriae, Patriarcha et Episcopus Rotriae, etc



ZAَCZNIK 1
"Annuntio vobis gaudium magnum: habemus Patriarcham,
Eminentissimum ac reverendissimum Dominum,
Dominum (imię wybranego na Patriarchę w bierniku Accusativus),
[Sanctæ Rotriæ Ecclesiæ Cardinalem] (nazwisko wybranego na Patriarchę w formie nieodmienionej),
Qui sibi nomen imposuit (imię, które przybrał nowy Patriarcha w bierniku Accusativus)."

ZAَCZNIK 2

Mistrz Ceremonii:
"W całej Rotri rozbrzmiały dzwony. Do Bazyliki św. Augustyna zbliża się długi korowód. Na czele maszeruje dumna Gwardia Apostolska, za nią idą duchowni aż w końcu ukazuje się złota lektyka a w niej Patriarcha Rotrii. Lud wita Patriarchę Rotrii. Lektyka wraz z Jego Świątobliwością, duchowni i zagraniczni dygnitarze przekracza bramy Bazyliki. Korowód koronacyjny zbliża się do ołtarza gdzie znajduje się tron patriarszy. Za lektyką podążają duchowni niosący świece i kadziła oraz symbol władzy triregnum (tiarę). Patriarcha zasiada na tronie i całuje złoty ewangeliarz. Podchodzą duchowni niosący triregnum. Mistrz Ceremonii podaje Patriarsze ceremonialny Ewangeliarz. Patriarcha kładzie prawą rękę na Ewangeliarzu a lewą unosi w geście pokoju."

Patriarcha:
"Ja, (imię Patriarchy), przysięgam nie zmieniać niczego z przekazanej mi tradycji ani niczego, co było przede mną strzeżone przez mych miłych Bogu poprzedników, ani nie naruszać, ani nie zmieniać, ani nie zezwalać na jakiekolwiek zmiany. Przeciwnie: z gorącym umiłowaniem, jako jej Tradycji uczeń i dziedzic, przysięgam że czcią zachować przekazane mi dobro, ze wszystkich moich sił i całą moją mocą. Tak mi dopomóż Boże. Amen."

Mistrz Ceremonii zakłada Patriarsze Paliusz, po czym Patriarcha wypowiada dalsza część przysięgi.

"Przysięgam Bogu Wszechmogącemu i Zbawicielowi Jezusowi Chrystusowi, że zachowam wszystko, co zostało objawione poprzez Chrystusa i Jego Następców i co zostało zdefiniowane i ogłoszone w pierwszym rzędzie przez sobory oraz moich poprzedników."

Mistrz Ceremonii przypina Paliusz złotymi spinkami po czym Patriarcha wypowiada dalszą część przysięgi.

"Zachowam bez najmniejszej straty dyscyplinę i ryt Kościoła. Usunę z Kościoła każdego, kto ośmieliłby się działać przeciwko tej przysiędze, czy byłbym to ja sam, czy ktokolwiek inny. Tak mi dopomóż Boże. Amen."

Koronacja triregnum.

Mistrz Ceremonii:
"Do tronu Patriarszego zbliża się procesja z tiarą." Mistrz Ceremonii podnosząc tiarę wypowiada słowa:
"Ja cię koronuję Sługo Boży (imię Patriarchy) tym triregnum. Niechaj te trzy korony symbolizują Twą mądrość, sprawiedliwość oraz władzę. In Nomine Patri et Filii et Spiritus Sancti. Amen."

Duchowni podchodzą, klękają i składają przysięgę na wierność Patriarsze.

Duchowni:
"Ja, tytuł Kościelny (kardynał, arcybiskup, biskup, proboszcz, wikary, siostra) (imię i nazwisko) przysięgam wierność i dozgonne posłuszeństwo oraz że będę bronił(a) wiary św. Kościoła Powszechnego. Tak mi dopomóż Boże w Trójcy Jedyny. Amen."

Mistrz Ceremonii:
"Koronacja dobiega końca. Patriarcha wraz z duchownymi udaje się na balkon pałacowy skąd błogosławi wszystkich wiernych."

Patriarcha błogosławi wiernych.

ZAَCZNIK 3
koronacja królewska

Narrator:
"Orszak monarszy zbliża się do Prymasa."

Prymas:
"(imię władcy) - jako wierzący w Chrystusa gotów będziesz ślubować, tarczę Kościoła nosić, bronić sprawiedliwości, być (nazwa państwa) dobroczyńcą , opiekunem wdów i sierot oraz będziesz wierny narodowi?"

Monarcha:
"Volo (będę)."

Prymas namaszcza władcę.

Prymas:
"Namaszczam cię na (tytuł) w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego."

Monarcha:
"Amen."

Władca nakłada rękawiczki oraz pierścień, bierze berło do prawej, a jabłko do lewej ręki. Prymas czyta fragment Ewangelii św. Jana "J 19:10-11" Rozmowa Piłata z Jezusem.

Prymas:
"4 Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i powiedział im: "Oto wyprowadzam Go wam tu na zewnątrz, abyście się przekonali, że żadnej w Nim winy nie znajduję". 5 I wyszedł Jezus na zewnątrz, mając na sobie cierniową koronę i purpurową szatę. Wtedy rzekł im: "Oto ten Człowiek". 6 Gdy Go arcykapłani i strażnicy zobaczyli, zaczęli wrzeszczeć słowami: "Ukrzyżuj! Ukrzyżuj!" Rzekł im Piłat: "Weźcie Go wy i ukrzyżujcie, bo ja w Nim winy nie znajduję". 7 Judejczycy mu odpowiedzieli: "My mamy Prawo, a według Prawa powinien umrzeć, bo robi z siebie Syna Bożego". 8 Gdy te słowa Piłat usłyszał, jeszcze większe poczuł obawy. 9 Wszedł zatem znowu do pretorium i zapytał Jezusa: "Skąd Ty jesteś?" Jezus jednak nie udzielił mu odpowiedzi. 10 Piłat zatem mu rzekł: "Nie odpowiesz mi? Czy nie wiesz, że mam władzę zwolnić Cię i mam władzę Ciebie ukrzyżować?" 11 Jezus mu odrzekł: "Nie miałbyś żadnej władzy nade mną, gdyby ci jej nie dano z góry. Dlatego większy grzech ma ten, kto mnie tobie wydał". Oto słowo Boże."

Wierni:
"Bogu niech będą dzięki. Amen."

Monarcha klęka, a Prymas wkłada mu koronę na głowę.

Prymas:
"(imię monarchy) czy przyjmujesz tą koronę?"

Monarcha:
"Fiat, fiat, fiat! (Niech tak będzie)"

Prymas:
"(imię monarchy) pamiętaj, że władza twa pochodzi od Boga i od Boga jest Ci dana. Ja Cię koronuję na (tytuł i państwo) . In nomine Patri et Filii et Spiritus Sancti. Amen."

Monarcha:
"Amen."

Prymas nakłada koronę, następnie wszyscy śpiewają Te Deum, któremu towarzyszy wystrzał z dział i bicie w dzwony.


(-) Sanctitas Vestra Alexander I
Summus Pontifex Ecclesiae Universalis,
Primas Rotriae, Patriarcha et Episcopus Rotriae, etc
« Ostatnia zmiana: Środa, 28 Sie 2013, 23:38:43 wysłana przez Lorenzo Pietro I de Medici »

Offline Vittorio Paolino

  • Obywatel
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 2537
  • Reputacja +5/-0
    • Status GG
    • Zobacz profil
    • Królestwo Surmeńskie
    • Email
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #11 dnia: Czwartek, 29 Sie 2013, 07:15:08 »
Chciałem się rozpisać i uargumentować czemu to uważam, że sześć miesięcy to dobra długiść pontyfikatu.  Jednak patrząc na tak szeroką zgodność wśród Braci opduszczę sobie i tylko zgodzę się, że pół roku pasuje :).

Jego Książęca Wysokość
Vittorio Paolino
,
król senior Surmenii, książę Urbino, etc.

Offline Giacinto Martino de Mancini OFD

  • Biskup
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1146
  • Reputacja +6/-0
  • "Radujcie się zawsze w Panu"
    • Status GG
    • Zobacz profil
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #12 dnia: Czwartek, 29 Sie 2013, 11:36:23 »
Umiłowani Bracia.

Otóż prawo wybór imion patriarszych nie jest przypadkowy i wcale nie wynika z historii przed internetowej. Należy pamiętać, że wiele praw Stolicy Apostolskiej opiera się na zwyczajach, ale w kwestii wyboru imion wypowiada się  jedno z starszych praw wydanych za pontyfikatu Aleksandra I. Jako, że z niewielu osób mam dostęp do starej strony Rotrii i jej archiwów stoję na straży tradycji  rotrysjskich. Pragnę Bracią przedstawić Prawo Dworskie wydane i zatwierdzone przez patriarchę Aleksandra  I, 11 lutego Roku Pańskiego 2009:

Wasza Eminencjo,
Dokument bardzo ciekawy, ale czy jest on ważny? Są jeszcze gdzieś podobne dokumenty?

Tak swoją drogą, nawet gdyby był nieważny, to warto się zastosować :)
Arcybiskup dr net. Giacinto Martino Mancini OFD
Baron Fossombrone i hrabia Królestwa Agurii,
Prymas Królestwa Agurii,
Trybun Sygnatury Apostolskiej,
Dyrektor Filharmonii Książęcej


Offline Cesare Francesco de Medici

  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1611
  • Reputacja +0/-4
    • Zobacz profil
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #13 dnia: Czwartek, 29 Sie 2013, 12:05:13 »
Idea dokumentu jest dobra, w obecnej wersji akt nie odwzorowuje hierarchii kościelnej, a także kłóci się z postanowieniami uchwalonych już praw.

Poza tym dość mocno okrawa tradycję ubioru kleru. Niech przykładem będzie strój kardynalski: czarna sutanna z czerwonym obramowaniem to wynalazek dość nowy, bo z II poł. XIX wieku. Wcześniej obowiązywał cały strój codzienny w kolorze czerwonym:



Podobnie z biskupami, których sutanny były fioletowe:



Te restrykcje nie pasują mi do naszego klimatu - dużo ważnych elementów mobłoby zabraknąć :D
(-) Cesare Francesco kardynał de Medici
Wielki Książę Toskanii
Kamerling Stolicy Apostolskiej
Notariusz Patriarszy
Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskej
Wielki Inkwizytor


Offline Leon II

  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1354
  • Reputacja +1/-0
    • Status GG
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: Temat specjalny III: Długość pontyfikatów patriarszych
« Odpowiedź #14 dnia: Czwartek, 29 Sie 2013, 12:40:49 »
Nie chodzi o samą aktualność prawa. Rotria od początków swego istnienia opiera się na pewnych zasadach prawnych, które nie zostały spisane lub spisano je bardzo dawno temu. Jest to tak zwane prawo zwyczajowe oparte na tradycji i zwyczajach naszego państwa. Tradycja od zarania dziejów  Rotrii wywierała na nasze państwo ogromny wpływ i jest jedną z podstawowych rzeczy, którą możemy poszczycić się w v-świecenie. Jako, że byłem Sekretarzem Ich Świątobliwości: Klemensa II, Aleksandra I, Sykstusa I-II oraz Hadriana I mam dostęp do tajnych archiwów zwanych Archivum Apostolicum-Index Expurgatorius, które mimo nazwy nic nie mają wspólnego z Indeksem Ksiąg Zakazanych i w których możemy znaleźć: wykroki inkwizycji, interdykty kościelne, ekskomuniki, dokumenty patriarsze, a nawet unieważnienia małżeństw.