Witamy,
Gość
.
Zaloguj się
lub
zarejestruj
.
Niedziela, 17 Mar 2024, 18:46:26
Aktualności:
Chrystus prawdziwie Zmartwychwstał. Alleluja, Alleluja, Alleluja!
Strona główna
Pomoc
Szukaj
Zaloguj się
Rejestracja
Rotria
»
NAUKA, KULTURA I SZTUKA
»
Muzeum Narodowe
(Moderator:
x. Giuseppe Bertelli
) »
Wielki Post na zdjęciach i w dziełach sztuki
« poprzedni
następny »
Drukuj
Strony: [
1
]
Autor
Wątek: Wielki Post na zdjęciach i w dziełach sztuki (Przeczytany 855 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Stanisław Wieniawa
Gość
Wielki Post na zdjęciach i w dziełach sztuki
«
dnia:
Niedziela, 22 Lut 2015, 12:40:02 »
Muzeum Narodowe w Rotrii ma zaszczyt przedstawić wystawę pt:
"Wielki Post na zdjęciach i w dziełach sztuki"
Zapisane
Stanisław Wieniawa
Gość
Odp: Wielki Post na zdjęciach i w dziełach sztuki
«
Odpowiedź #1 dnia:
Niedziela, 22 Lut 2015, 12:42:27 »
Kuszenie Pana Jezusa na pustyni:
Dominica I in Quadragesima:
Invocabit me, et ego exaudiam eum : eripiam eum, et glorificabo eum, longitudine dierum adimplebo eum.
«
Ostatnia zmiana: Niedziela, 22 Lut 2015, 12:46:18 wysłana przez Giovanni Battista della Popoly
»
Zapisane
Stanisław Wieniawa
Gość
Odp: Wielki Post na zdjęciach i w dziełach sztuki
«
Odpowiedź #2 dnia:
Wtorek, 24 Lut 2015, 19:00:49 »
"Biczowanie Pana Jezusa" - Adolphe Bouguereau:
Zapisane
Stanisław Wieniawa
Gość
Odp: Wielki Post na zdjęciach i w dziełach sztuki
«
Odpowiedź #3 dnia:
Środa, 25 Lut 2015, 21:56:01 »
Suche Dni Wielkiego Postu:
Zapisane
Stanisław Wieniawa
Gość
Odp: Wielki Post na zdjęciach i w dziełach sztuki
«
Odpowiedź #4 dnia:
Piątek, 27 Lut 2015, 20:21:32 »
Verbum Crucis – virtus Dei
:
Zapisane
Stanisław Wieniawa
Gość
Odp: Wielki Post na zdjęciach i w dziełach sztuki
«
Odpowiedź #5 dnia:
Wtorek, 10 Mar 2015, 20:51:48 »
Pietà Michała Anioła
:
To słynne dzieło przedstawia Maryję trzymającą w ramionach zdjętego z krzyża Jezusa. Znajduje się w Bazylice Laterańskiej w Państwie Kościelnym Rotria. Madonna jest w typie nordyckim, lecz Michał Anioł nadał jej indywidualne rysy. Rzeźba odznacza się wyjątkową harmonią, stanowiąc klasyczny przykład renesansowego podejścia do dzieła sztuki. Madonna jest niewzruszona, nie ukazująca specyficznych cech ani uczuć. Rzeźba jest wykończona, co ją odróżnia od pozostałych dzieł Michała Anioła. Uważa się, że artysta nadał Piecie elegancki wygląd poprzez wypolerowanie jej powierzchni słomą.
Konstrukcja dzieła ma kształt piramidy, której wierzchołek stanowi głowa Marii. Rzeźba rozszerza się stopniowo w dół, aż do samej podstawy, na której rozpościera się szata.
Postaci nie są proporcjonalne ze względu na trudności jakie wiązałyby się z przedstawieniem dorosłego mężczyzny trzymanego na kolanach kobiety. Jeśli Chrystus zachowałby naturalne wymiary, Madonna, w pozycji stojącej i z zachowaniem obecnych proporcji, miałaby około dwóch metrów wzrostu. Takie posunięcie ze strony rzeźbiarza mogło być celowe. Rzeźba została przeniesiona ze swojego pierwotnego miejsca i nie jest wiadome w jakiej pozycji znajdowała się wcześniej. Jeśli była umieszczona wysoko, Michał Anioł mógł celowo, ze względów optycznych, nadać jej takie proporcje. Jako że większa część postaci Madonny jest ukryta pod fałdami szat, wspomniana dysproporcja nie rzuca się w oczy i figury wyglądają naturalnie.
Ślady po ukrzyżowaniu są ograniczone do niewielkich ran po gwoździach i zaznaczenia rany w boku Jezusa. Ślady po gwoździach w stopach nie przechodzą „na wylot” do zewnętrznej części stóp. Madonna jest przedstawiona jako bardzo młoda kobieta i ten fakt doczekał się kilku interpretacji. Według niektórych młodość symbolizuje czystość, lecz inni komentatorzy łączą ten szczegół z uwielbieniem jakie Michał Anioł żywił dla Boskiej Komedii Dantego. Rzeźbiarz znał ten utwór bardzo dobrze i pewnego razu, będąc w Bolonii, odwdzięczył się za gościnność swoich gospodarzy, recytując kilka zwrotek. W trzeciej części (Raj), Św. Bernard, w modlitwie do Marii mówi: "Vergine madre, figlia del tuo figlio" (Matko Dziewico, córko swego syna). Jeśli Chrystus jest jedną z trzech postaci Trójcy Świętej, Maria jest Jego córką, tak jak cała ludzkość, lecz również Jego matką. Właśnie dlatego, w opinii niektórych badaczy, Maria jest przedstawiona jako młoda kobieta.
Tą pracą Michał Anioł jako pierwszy rzeźbiarz florencki podjął motyw formalny pochodzący z północy. Kompozycja pełna kontrastów: najbardziej zewnętrzny polega na przeciwstawieniu helleńsko pięknego ciała Chrystusa spoczywającego bezwładnie na kolanach Marii z iście gotycką obficie zrytmizowaną draperią szat. Następny polega na kontraście między pięknością i dynamiką układu brył a dostojną statycznością całej grupy. I ostatni, między naturalistycznie wiernie przedstawionymi postaciami a nastrojem sakralnego skupienia i hieratycznej powagi.
Kilka dni po wystawieniu rzeźby na widok publiczny Michał Anioł usłyszał że autorstwo dzieła jest przypisywane Christoforo Solari. Pod wpływem złości, na szarfie znajdującej się na piersi Marii, umieścił napis "MICHEL ANGELUS BONAROTUS FLORENT FACIBAT" (Uczynił to Florentczyk, Michał Anioł Buonarroti). Później żałował tej impulsywnej i pod wpływem urażonej dumy podjętej decyzji i przysiągł nigdy więcej nie podpisywać dzieła swych rąk.
Z Wikipedii
Zapisane
Drukuj
Strony: [
1
]
« poprzedni
następny »
Rotria
»
NAUKA, KULTURA I SZTUKA
»
Muzeum Narodowe
(Moderator:
x. Giuseppe Bertelli
) »
Wielki Post na zdjęciach i w dziełach sztuki