Autor Wątek: ZGROMADZENIE NARODOWE  (Przeczytany 1296 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Michael von Lichtenstein

  • Przyjaciel kraju
  • ****
  • Wiadomości: 301
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
    • www.teutonia.one.pl
    • Email
ZGROMADZENIE NARODOWE
« dnia: Wtorek, 10 Sie 2010, 07:38:34 »
Bracia i Siostry!
Drodzy Obywatele!

Dzisiejszy dzień będzie dniem szczególnym. Z chwilą mojego wyboru zapoczątkował się w Państwie Kościelnym czas reform, mający na celu ustabilizowanie mocno nadwątlonej kondycji wewnętrznej i zewnętrznej naszego Państwa. Panujący nieład, często będący skutkiem fatalnych w swej redakcji aktów prawnych groził poważną zapaścią, której uniknąć nie sposób - jak tylko przez twarde, konsekwentne i bezkompromisowe reformy przy udziale całego społeczeństwa. Wszechobecny marazm sprawiał, że nawet rząd i parlament wypełniały swoje obowiązki w skrajnie niesprzyjających warunkach, co naturalnie obniżało jakość ich pracy. Rozpasana administracja i nieproporcjonalnie rozczłonkowane kompetencje przypominały wojnę na wielu frontach,  gdzie często koncentracja wojsk w jednym miejscu oznaczała odsłonienie innego - podatnego na atak. Wszyscy dostrzegaliśmy potrzebę zmian, potrzebę powrotu do państwa prawa.

Pierwszy krok ku tym reformom został przez Nas Wszystkich dokonany. IV Sobór Laterański miał na celu zaangażowanie szerokiej rzeszy społeczeństwa w konstruktywną dyskusję i wytężoną pracę na rzecz wyboru rozwiązań - które scementują stabilność i porządek prawny Stolicy Apostolskiej. Wspólnymi siłami dokonaliśmy słusznych wyborów - które teraz na bazie Bulli Węgielnej zostały zaimplementowane i mam nadzieję - zostaną wdrożone.

Przeto z nieskrywaną radością ogłaszam wszem i wobec, iż: z dniem dzisiejszym zwołuję na obrady Wielką Radę wraz z Kolegium Kardynalskim, by połączone w Zgromadzenie Narodowe - osadziło pewne, twarde i solidne fundamenty, dla dobra całego społeczeństwa. Proszę o potwierdzenie swego przybycia.

Cytuj
USTAWA ZASADNICZA
PAŃSTWA KOŚCIELNEGO ROTRIA
DZIAŁ I
Państwo Kościelne


Artykuł 1.
(Państwo Kościelne Rotria)


1. Państwo Kościelne Rotria, zwane dalej Rotrią jest Monarchią teokratyczno - elekcyjną.
2. Rotria jest państwem niepodległym i suwerennym, nawiązującym do historycznego Państwa Kościelnego istniejącego w latach 756 –1870 w Europie.
3. Rotria jest ostoją Kościoła Rotryjskiego.

Artykuł 2.
(¬ródło i podział władzy)


1. Władza Absolutna i Suwerenna w Rotrii należy do Patriarchy.
2. Władzę ustawodawczą w Rotrii pełni Patriarcha wraz z  Synodem Powszechny.
3. Władzę wykonawczą w Rotrii pełni Patriarcha i Prefektura Generalna.
4. Władzę sądowniczą w Rotrii pełni Patriarcha i Trybunał Rotryjski.


Artykuł 3.
(Język urzędowy i stolica)

 
1. Językiem urzędowym w Rotrii jest język polski.
2. Dla podkreślenia walorów kulturowych oraz estetycznych dopuszczalne jest użycie języka łacińskiego.
3. Stolicą Rotrii jest Apostolskie Miasto Rotria.

Artykuł 4.
(Waluta)

1. Walutą Rotrii jest Lir Rotryjski.
2. Jeden Lir Rotryjski równy jest 100 Centesimom Rotryjskim.

Artykuł 5.
(Symbole narodowe)

1. Flagę Rotrii określa załącznik nr 1.
2. Godło Rotrii określa załącznik nr 2.
3. Hymn Rotrii określa załącznik nr 3.

Artykuł 6.
(Hierarchia praw)

Prawo Rotrii w hierarchii ważności stanowią:
1.Niniejsza Ustawa Zasadnicza
2.Bulle Patriarchy i Ustawy Synodu Powszechnego
3.Ratyfikowane umowy międzynarodowe
4.Brewe
5.Ordonanse
7. Normy prawa zwyczajowego

Artykuł 7.
(Powszechna moc obowiązująca)

Ustawa Zasadnicza obowiązuje na całym terytorium Państwa Kościelnego.
Wszelkie akty prawne weń uchwalane nie mogą pozostawać w sprzeczności z Ustawą Zasadniczą. Wszelkie akty prawne podlegają oficjalnej publikacji. Akty nieopublikowane nie mają zastosowania.

DZIAŁ II
Prawa i obowiązki obywateli


Artykuł 8.
(Obywatelstwo)

1. Obywatelstwo rotryjskie przyznawane jest w trybie i na warunkach określonych przez odrębne przepisy.
2. Każdy, komu zostanie przyznane przez Patriarchę Rotrii obywatelstwo zobowiązany jest do złożenia w przeciągu siedmiu dni od daty otrzymania obywatelstwa przysięgi według następującej roty:
„ Przysięgam uroczyście wierność Patriarsze Rotrii, posłuszeństwo wobec praw Państwa Kościelnego i poszanowanie jego wartości, a jego dobro będzie dla mnie zawsze najwyższym nakazem.”

Artykuł 9.
(Prawa obywateli)

1. Państwo Kościelne Rotria gwarantuje swoim obywatelom prawo do życia, rozwoju i sprawiedliwego sądu.
2. Wszyscy obywatele Rotrii są równi wobec prawa i wolni.
3. Każdy obywatel Rotrii ma prawo do:
- uczestnictwa w życiu publicznym,
- nieskrępowanego zrzeszania się,
- głoszenia swoich poglądów,
- informacji o działaniach władz i osób publicznych.
4. Państwo Kościelne gwarantuje swoim obywatelom wszelkie prawa socjalne, ekonomiczne, solidarnościowe i kulturalne.
5. Każdy obywatel Państwa Kościelnego ma wolność sumienia i wyznania.
6. Niektóre prawa obywateli mogą zostać zawieszone w momencie wprowadzenia Stanu Wyjątkowego lub Stanu Wojennego.

Artykuł 10.
(Obowiązki obywateli)

1. Każdy obywatel zobowiązany jest do dochowania przysięgi obywatelskiej.
2. Wszyscy obywatele Państwa Kościelnego zobowiązani są do wierności wobec prawowitego Patriarchy Rotrii.
3. Każdy obywatel Państwa Kościelnego zobowiązany jest do przestrzegania prawa, ponoszenia świadczeń publicznych i obrony państwa przed zagrożeniami zewnętrznymi.

DZIAŁ III
Kościół Rotryjsk
i


Artykuł 11.
(Kościół Rotryjski)

1. Kościół Rotryjski, jest v-organizacją propagującą kulturę oraz wartości chrześcijańskie.
2. Kościół Rotryjski wzoruje się na hierarchii i organizacji Kościoła Katolickiego.
3. Kościół Rotryjski w swej działalności kierować się będzie aspektami wyłącznie edukacyjno-poznawczymi, nie godząc swoją działalnością w uczucia religijne osób trzecich, nie naruszając powagi wiary chrześcijańskiej.

Artykuł 12.
(Integralność Kościoła)

1. Kościół Rotryjski jest w sposób nierozerwalny związany z Państwem Kościelnym.
2. Instytucje państwowe oraz kościelne stanowią jedność.
3. Ilekroć w niniejszym akcie jest mowa o organach władzy, należy przezeń rozumieć organizacje pełniące kompetencje zarówno świeckie, jak i kościelne.



Artykuł 13.
(Organy terenowe Kościoła)

1. Kościół Rotryjski pełni swoją misję poza granicami Rotrii za pośrednictwem organów terenowych.
2. Kształt i organizację organów terenowych określa patriarcha w drodze odrębnych przepisów.



Artykuł 14.
(Funkcje kościelne i tytuły honorowe)

1. Funkcje kościelne i tytuły honorowe są wyrazem najwyższego uznania zasług oraz powagi pełnionej funkcji.
2. Funkcje i tytuły ustanawia i znosi Patriarcha Rotrii.


DZIAŁ IV
Patriarcha i Kolegium Kardynalskie



Artykuł 15.
(Patriarcha)

1. Najwyższym Przedstawicielem władzy świeckiej i kościelnej w Rotrii jest Patriarcha.
2. Osoba Patriarchy jest nietykalna.

Artykuł 16.
(Kompetencje Patriarchy)


Patriarcha:
1. stoi na czele państwa Rotryjskiego,
2. reprezentuje Rotrię na zewnątrz,
3. ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe,
4. wydaje bulle, brewe i ordonanse.
5. określa kształt i kompetencje organów państwowych i kościelnych,
6. powołuje i odwołuje urzędników państwowych i kościelnych,
7. mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Państwa Kościelnego w innych państwach,
8. jest najwyższym zwierzchnikiem sił zbrojnych,
9. ustanawia i znosi organy terenowe Kościoła Rotryjskiego,
10. ustanawia i znosi funkcje kościelne i tytuły honorowe,
11. ustanawia i znosi ordery i odznaczenia,
12. nadaje, obniża i odbiera funkcje kościelne i tytuły honorowe,
13. nadaje i odbiera ordery i odznaczenia,
14. nadaje i odbiera obywatelstwo rotryjskie,
15. stosuje prawo łaski,
16. ogłasza i znosi Stan Wyjątkowy i Stan Wojenny,
17. mianuje i odwołuje Kamerlinga sprawującego władzę w jego imieniu, na podstawie odrębnych przepisów,

Artykuł 17.
(Opróżnienie Tronu Patriarszego)


1. Opróżnienie Tronu Patriarszego następuje wskutek:
- upływu trzymiesięcznej kadencji,
- zrzeczenia się tronu przez Patriarchę,
- śmierci,
- rzeczywistego wypadku uniemożliwiającego skuteczne pełnienie funkcji Patriarchy.
2. Opróżnienie Tronu Patriarszego obwieszcza Kamerling.


Artykuł 18.
(Sediswakancja)


1. Z chwilą opróżnienia Tronu patriarszego następuje okres wakatu Stolicy Apostolskiej, zwany dalej Sediswakancją.
2. W okresie Sediswakancji władzę Patriarszą sprawuje Kamerling.
3. W przypadku niemożności sprawowania władzy przez Kamerlinga, jego obowiązki i uprawnienia przejmuje Prefekt Generalny, a w razie jego braku najstarszy stażem kardynał.
4. Kamerling ma obowiązek w terminie trzech dni zwołać Konklawe w celu wyboru nowego Patriarchy.
5. Jeżeli Kamerling nie dopełni obowiązku określonego w ust. 4, obowiązek ten przechodzi kolejno na Kardynałów w hierarchii starszeństwa.


Artykuł 19.
(Wybór Patriarchy)


1. Konklawe zwoływane jest w celu wybrania nowego Patriarchy.
2. Konklawe musi zakończyć się wyborem nowego Patriarchy.
3. Organizację i sposób obrad Konklawe określą przepisy szczególne.


Artykuł 20.
(Godność kardynalska)


1. Tytuł kardynalski jest oznaką najwyższej godności w Państwie i Kościele Rotryjskim.
2. Kardynałem może zostać każdy Rotryjczyk, bądź obywatel państwa obcego, niezależnie od sprawowania innych urzędów.
3. Kardynałów w sposób nieskrępowany kreuje i znosi Patriarcha.

DZIAŁ V
Synod Powszechny


Artykuł 21.
(Synod Powszechny)


1. Synod Powszechny, zwany dalej Synodem sprawuje wraz z Patriarchą władzę ustawodawczą w Państwie Kościelnym Rotria.
2. Synod sprawuje kontrolę nad działalnością Prefektury Generalnej w zakresie określonym przepisami niniejszej ustawy zasadniczej oraz przepisów szczególnych.
3. W skład Synodu wchodzą z mocy prawa wszyscy aktywni w rozumieniu odrębnych przepisów obywatele rotryjscy.
4. Obrady Synodu są jawne.

Artykuł 22.
(Przewodniczący Synodu Powszechnego)

Pracami Synodu Kieruje Przewodniczący wybierany z jego grona na dwumiesięczną kadencję. Wybór Przewodniczącego przeprowadza Patriarcha.
Przewodniczący powołuje i odwołuje Wiceprzewodniczącego, który zastępuje go podczas nieobecności.

Artykuł 23.
(Proces legislacyjny)


1. Synod  przyjmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej połowy członków, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
2. Inicjatywę ustawodawczą posiadają: Patriarcha, Prefekt Generalny, Prefekci, grupa co najmniej 3 uprawnionych obywateli.
3. Po przyjęciu ustawy przez Synod, kierujący obradami niezwłocznie przedkłada ją do podpisu Patriarsze.
4. Patriarcha może odmówić podpisania ustawy, jeżeli jest to uzasadnione interesem wewnętrznym bądź zewnętrznym Państwa.
5. W przypadku odmowy podpisania ustawy, dla ponownego jej uchwalenia wymagana jest kwalifikowana większość 3/5.

Artykuł 24.
(Moc ustawy bulli patriarszych)
Bulle Patriarchy mają moc ustawy. Ilekroć Konstytucja lub ustawy dla unormowania poszczególnej dziedziny z zakresu ustawodawstwa wymagają ustawy, dziedzina ta może być unormowana również Bullą Patriarchy.

DZIAŁ VI
Prefektura Generalna i Trybunał Rotryjski



Artykuł 25.
(Prefektura Generalna)


1. Prefektura Generalna prowadzi politykę wewnętrzną i zewnętrzną z zakresie niezastrzeżonym dla innych organów.
2. W skład Prefektury generalnej wchodzi Prefekt Generalny wraz z Prefektami.
3. Na czele Prefektury Generalnej stoi Prefekt Generalny, powoływany i odwoływany przez Patriarchę.
4. Prefektów powołuje Patriarcha na wniosek Kamerlinga.
5. Organizację oraz kompetencje Prefektury Generalnej określa Bulla Patriarchy.

Artykuł 26.
(Akty prawne urzędników państwowych)

1.Kierownicy centralnych urzędów państwowych na podstawie Ustawy Zasadniczej, Bulli oraz ustaw w celu ich wykonania wydają ordonanse.
2.Patriarcha może uchylić ordonans  wydany przez organy władzy wykonawczej.
 

Artykuł 27.
(Kontrola parlamentarna)

1.Synod w wykonaniu prawa kontroli parlamentarnej nad działalnością władzy wykonawczej, może zażądać ustąpienia Prefekta Generalnego, w przypadku działania na szkodę państwa bądź zaniedbywania przezeń swych obowiązków – z zastrzeżeniem konieczności imiennego wskazania kandydata na jego miejsce.
2.Jeżeli za wnioskiem opowie się bezwzględna liczba uprawnionych do głosowania obywateli, Patriarcha odwołuje Prefekta Generalnego.



Artykuł 28.
(Trybunał Rotryjski)


1.Trybunał Rotryjski wykonuje kompetencje z zakresu wymiaru sprawiedliwości, sądownictwa konstytucyjnego i administracyjnego, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2. W skład Trybunału Rotryjskiego wchodzą Patriarcha i Trybuni.
3.  Szczegółową organizację oraz kompetencje Trybunału Rotryjskiego określi ustawa.


 
DZIAŁ VII
Stan Wyjątkowy i Stan Wojenny


Artykuł 29.
(Stan Wyjątkowy)

1. W sytuacji szczególnego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, ustroju i prawnego porządku publicznego wprowadza się Stan Wyjątkowy.
2. Stan Wyjątkowy może być wprowadzony na całości, bądź części terytorium Państwa Kościelnego Rotria.
3. Stan Wyjątkowy wprowadzany jest na mocy ordonansu Patriarchy.
4. W czasie obowiązywania Stanu Wyjątkowego, zawieszone zostają wymienione przez Patriarchę w ordonansie prawa obywatelskie.

Artykuł 30.
(Stan Wojenny)


W sytuacji ogłoszenia przez Państwo Kościelne wojny z krajem ościennym, bądź w sytuacji ataku państwa obcego na Państwo Kościelne Rotria, Patriarcha może ogłosić Stan Wojenny.
 
DZIAŁ VIII
Przepisy derogacyjne, przejściowe i załączniki

 
Artykuł 31.
(Zmiana Ustawy Zasadniczej)

Zmiana niniejszego aktu następuje wyłącznie za zgodą Patriarchy, w formie ustawy przyjętej przez Synod bezwzględną większością głosów przy udziale co najmniej 2/3 uprawnionych.

Artykuł 32.
(Przepisy derogacyjne)

Z chwilą wejścia w życie niniejszej ustawy zasadniczej tracą moc wszystkie pozostałe akty normatywne.


Artykuł 33.
(Przepisy przejściowe)

Niniejsza ustawa wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia.

ZAَCZNIKI:
(pozostają bez zmian)
(-) Michael von Lichtenstein h. Wąż,
     Król Teutonii
     Diuk Księżycowych Klifów
     Baron Naservii

Offline Vittorio Paolino

  • Obywatel
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 2537
  • Reputacja +5/-0
    • Status GG
    • Zobacz profil
    • Królestwo Surmeńskie
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #1 dnia: Wtorek, 10 Sie 2010, 21:24:14 »
Kardynał oraz Radny Victorjos Paulosigos de Zepp zgłasza swoją obecność.

Mniej ważne, ale należy również pomyśleć nad preambułą.  Działy zmienić na rozdziały.

(2.1) Władza absolutna nie powinna istnieć w Rotrii.  Patriarcha, wraz z Narodem, powinien mieć władzę suwerenną, lecz nie absolutną.
(2.2) Sobór wybrał nazwę "Wielka Rada", nie "Synod Powszechny".
(2.3) Nadal uważam, ze Prefektura Generalna nie jest najlepszą nazwą, ale Sobór odrzucił Kamerę Apostolską, więc nie zgłaszam poprawek.

(6) Cyfry zmienić na litery, żeby było zgodnie z zasadami wymieniania oraz powstawiać przecinki.  Dla pewności - bulla=ustawa, brewe=rozporządzenie, ordonans=postanowienie (powołanie)?
(6.a) Jakaś inna nazwa niż Ustawa Zasadnicza - Bulla Maxima?
(6.b) Zgodnie z Soborem - ustawy Wielkiej Rady.
(6.d) Dodać rozporządzenia Prefektury Generalnej.

(7) "...oficjalnej publikacji w dzienniku Acta Apostolicae Sedis."  Zmienić zgodnie z (6.a).

(9.3) Zmienić tirety na litery, jest to akt znacznie ważniejszy niż rozporządzenie.

(14.2) Honory i tytuły powinny być określone odrębną ustawą lub bullą, nie samym postanowieniem Patriarchy.

(15.2) "Osoba Patriarchy może być pociągnięta do odpowiedzialności jedynie za zgodą Kolegium Kardynalskiego."

(16) Zmienić cyfry w litery.
(16.e,j,k) Kompetencje te powinny być załatwiane ustawą bądź bullą.

(17.1) Litery; zastanówmy się może nad cztero- albo sześciomiesięczną kadencją.

(20.2) Kardynałem powinien zostawać jedynie duchowny.  Kardynałowie nie-duchowni to po prostu książęta rotryjscy.

(V) WIELKA RADA, nie Synod Powszechny.  Osobiście zaproponowałbym w zamian Kolegium Apostolskie, lecz co Sobór przegłosował, to Sobór przegłosował.

(21.3) Mandat radnego powinien przysługiwać obywatelom rotryjskim, tydzień po złożeniu przez nich ślubowań radnych.

(23.5) Podoba mi się obecny system, gdzie Kolegium Kardynalskie jest wzywane do pomocy przez Wielką Radę w celu odrzucenia weta Patriarszego.

(24) Na wszelki wypadek należy zaznaczyć, że w razie konfliktu bulla-ustawa, ustawa przeważa bullę.

(25.4) Nie powinno być Prefekta Generalnego?
(25. 5) ...określa ustawa.

(26) Lepiej chyba rozporządzenie, bo ordonans jest typowo patriarszy.

(27.2) Bezwzględna większość.

(28) Trybunał Rotryjski nie powinien być bardziej określony konstytucyjnie?  Moim zdaniem powinien mieć swój własny rozdział.

(30) Jakie skutki ma wprowadzenie stanu wojennego?

(31) Patraircha powinien nie mieć absolutnej mocy zmiany Konstytucji, powinien może mieć głos w Wielkirj Radzie podczas głosowania, ale nie powinien być jednym przeważającym głosem.

To tyle ode mnie.

Jego Książęca Wysokość
Vittorio Paolino
,
król senior Surmenii, książę Urbino, etc.

Offline Cosimo Pietro de Medici

  • Kardynał
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1206
  • Reputacja +31/-19
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #2 dnia: Środa, 11 Sie 2010, 11:19:59 »
Ja książę Cosimo Leopoldo kardynał de Medici potwierdzam swoje przybycie na Zgromadzenie Narodowe.
/-/ Cosimo Pietro de Medici

Kamerling Stolicy Apostolskiej
Prymas Rzeczpospolitej Obojga Narodów
Książę Toskanii i Palestriny

Offline Michael von Lichtenstein

  • Przyjaciel kraju
  • ****
  • Wiadomości: 301
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
    • www.teutonia.one.pl
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #3 dnia: Środa, 11 Sie 2010, 13:06:21 »

Mniej ważne, ale należy również pomyśleć nad preambułą.  Działy zmienić na rozdziały.

Preambuła jest zwykle sprawą czysto kosmetyczną także dodamy ją jak mniemam już po ustaleniach dot. części merytorycznej.
Cytuj
(2.1) Władza absolutna nie powinna istnieć w Rotrii.  Patriarcha, wraz z Narodem, powinien mieć władzę suwerenną, lecz nie absolutną.
(2.2) Sobór wybrał nazwę "Wielka Rada", nie "Synod Powszechny".
(2.3) Nadal uważam, ze Prefektura Generalna nie jest najlepszą nazwą, ale Sobór odrzucił Kamerę Apostolską, więc nie zgłaszam poprawek.

Przeanalizowałem preferencje uczestników Soboru i Sobór wybrał nazwę "Synod Powszechny" - jak mniemam Brat pomylił się i policzył błędny głos Ferdynanda Radziwiłła (wskazał wykluczające się opcje nr 1 i 2 - zatem poprzeć można tylko jedną z nich - wszelkie pozostałe wypowiedzi br. Ferdynanda wskazywały na jego preferencję za opcją nr 1 - sprzeciwił się jej gry brat ją zaproponował w pakiecie 4 propozycji własnych, a także w pierwszym podsumowaniu głosowania oraz w obwieszczeniu wyników.)

Jeżeli chodzi o kwestię władzy absolutnej - biorąc pod uwagę dobro państwa oraz uwarunkowania historyczne, a także obecny brak stabilności Państwa Kościelnego - nie ma w tym nic zdrożnego i rozwiązanie to jest bardzo potrzebne.

Cytuj
(6) Cyfry zmienić na litery, żeby było zgodnie z zasadami wymieniania oraz powstawiać przecinki.  Dla pewności - bulla=ustawa, brewe=rozporządzenie, ordonans=postanowienie (powołanie)?
(6.a) Jakaś inna nazwa niż Ustawa Zasadnicza - Bulla Maxima?
(6.b) Zgodnie z Soborem - ustawy Wielkiej Rady.
(6.d) Dodać rozporządzenia Prefektury Generalnej.

Bulla Maxima - ciekawa nazwa :) pomyślimy o tym.

Przeczytałem artykuł 6 - nie widzę żadnej niezgodności z zasadami - w obecnym akcie jako jednostki redakcyjne i systematyzacyjne przyjęliśmy odpowiednio artykuły oraz działy. Zgodnie zatem z techniką prawodawczą artykuły dzielą się na ustępy, następnie punkty / litery - osobiście jestem zwolennikiem punktów.

bulla=ustawa, brewe=rozporządzenie, ordonans=postanowienie - tak, dokładnie tak - wprowadziliśmy własne specyficzne nazewnictwo mające na celu dodanie nam szczypty oryginalności od pozostałych systemów prawnych w mikroświecie.

Jeżeli mówimy o rozporządzeniach PG - tak - winny być rozporządzenia (brewe) zamiast ordonansów (dalszy art.)

Cytuj
(7) "...oficjalnej publikacji w dzienniku Acta Apostolicae Sedis."  Zmienić zgodnie z (6.a).

AAA będzie unormowane ustawowo :) Wpisywanie ich w konstytucję będzie sporym usztywnieniem w  przypadku konieczności zmian w tym zakresie.

Cytuj
(9.3) Zmienić tirety na litery, jest to akt znacznie ważniejszy niż rozporządzenie.

j/w. proponuję punkty.

Cytuj
(14.2) Honory i tytuły powinny być określone odrębną ustawą lub bullą, nie samym postanowieniem Patriarchy.
Art. 14 nie obliguje do realizacji tej kompetencji w drodze postanowienia, zatem nie wiem co ma Brat na myśli :) Ponadto warto pamiętać, że materia tytułów/honorów/odznaczeń należy do wyłącznych kompetencji głowy państwa.

Cytuj
(15.2) "Osoba Patriarchy może być pociągnięta do odpowiedzialności jedynie za zgodą Kolegium Kardynalskiego."

To jakiś kiepski żart, prawda? :) Nie licząc impeachmentu w zgniłych demokracjach - pociąganie głowy państwa do jakiejkolwiek odpowiedzialności karnej to kuriozum.

Cytuj
(16) Zmienić cyfry w litery.

 j/w

Cytuj
(16.e,j,k) Kompetencje te powinny być załatwiane ustawą bądź bullą.

A czy istnieje przymus stosowania innych hierarchicznie aktów ? Brat znów widać czegoś nie rozumie :) Zwłaszcza jeśli chodzi o Ustawy Synodu - z racji wyłącznych enumeratywnie wyliczonych kompetencji patriarchy - Ustawą Synodu spraw tych nie można załatwić.

Cytuj
(17.1) Litery; zastanówmy się może nad cztero- albo sześciomiesięczną kadencją.

A czemu litery, nie punkty :P ? (nie żebym się upierał ot, przyzwyczajenie do punktów) Co do długości kadencji - to już decyzja należy do Zgromadzenia.

Cytuj
(20.2) Kardynałem powinien zostawać jedynie duchowny.  Kardynałowie nie-duchowni to po prostu książęta rotryjscy.

Zgodnie z realiami historycznymi - na których się wzorujemy - taki wymóg powstał dopiero stosunkowo niedawno. Całe wieki wieliśmy do czynienia ze świeckimi kardynałami :) Odrobina kolorytu nam nie zaszkodzi, zwłaszcza że nie możemy przesadzać ze "święceniami" - o ile wiem nie mamy katolickich Biskupów w Rotrii, którzy wyświęcą nam kapłanów.

Cytuj
(V) WIELKA RADA, nie Synod Powszechny.  Osobiście zaproponowałbym w zamian Kolegium Apostolskie, lecz co Sobór przegłosował, to Sobór przegłosował.

Brat sobie przeczyta obrady Soboru - Synod Powszechny.

Cytuj
(21.3) Mandat radnego powinien przysługiwać obywatelom rotryjskim, tydzień po złożeniu przez nich ślubowań radnych.

Ustawa Zasadnicza nie powinna usztywniać tak newralgicznych dziedzin - ten wymóg można wprowadzić na poziomie ustawy.

Cytuj
(23.5) Podoba mi się obecny system, gdzie Kolegium Kardynalskie jest wzywane do pomocy przez Wielką Radę w celu odrzucenia weta Patriarszego.
W nowym systemie nie miałoby to najmniejszego sensu - skoro każdy obywatel zasiada w parlamencie. W starym też nie miało - co innego gdyby był zapis zakazujący kardynałom zasiadania w WR skoro z mocy prawa znajdują się w izbie wyższej.

Cytuj
(24) Na wszelki wypadek należy zaznaczyć, że w razie konfliktu bulla-ustawa, ustawa przeważa bullę.
Bulla ma moc ustawy - Brat kolejny raz wykazuje się brakiem znajomości podstaw prawoznawstwa.

Cytuj
(25.4) Nie powinno być Prefekta Generalnego?
Racja PG.

Cytuj
(25. 5) ...określa ustawa.

ustawa/bulla - bulla=ustawa.

Cytuj
(26) Lepiej chyba rozporządzenie, bo ordonans jest typowo patriarszy.

Fakt - Rozporządzenie - ordonans jest niższy hierarchicznie.

Cytuj
(27.2) Bezwzględna większość.
Fakt - do poprawki.

Cytuj
(28) Trybunał Rotryjski nie powinien być bardziej określony konstytucyjnie?  Moim zdaniem powinien mieć swój własny rozdział.
To bardzo newralgiczna kwestia dlatego myślę że można ją odłożyć na przyszłość do normowania ustawowego - ewentualnie w formie poprawki do konstytucji.

Cytuj
(30) Jakie skutki ma wprowadzenie stanu wojennego?
Dookreślmy ustawowo.

Cytuj
(31) Patraircha powinien nie mieć absolutnej mocy zmiany Konstytucji, powinien może mieć głos w Wielkirj Radzie podczas głosowania, ale nie powinien być jednym przeważającym głosem.

Brat źle interpretuje. Natomiast wymóg zgody Patriarchy jest w tych warunkach esencjalny - w Rotrii panuje straszna niestabilność wewnętrzna, system prawny zmieniany jest z dnia na dzień - co parę miesięcy mamy nową konstytucję - to trzeba wyhamować.


(-) Michael von Lichtenstein h. Wąż,
     Król Teutonii
     Diuk Księżycowych Klifów
     Baron Naservii

Offline Leon II

  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1354
  • Reputacja +1/-0
    • Status GG
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #4 dnia: Środa, 11 Sie 2010, 15:13:04 »
Ja książę Lorenzo kardynał de Medici potwierdzam swoje przybycie na Zgromadzenie Narodowe.

Offline Michael von Lichtenstein

  • Przyjaciel kraju
  • ****
  • Wiadomości: 301
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
    • www.teutonia.one.pl
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #5 dnia: Środa, 11 Sie 2010, 18:27:31 »
Jak mniemam Zgromadzenie Narodowe znajduje się obecnie w pełnym składzie liczbowym...

Pytam zatem pozostałych Braci kardynałów, którzy nie skorzystali dotychczas z prawa do zabrania głosu ws. merytorycznej części naszego zebrania - czy posiadają jakieś zastrzeżenia, wątpliwości ponad te wymienione powyżej przez Brata Victora?

Jeżeli nie - zaimplementuję konieczne wskazane wyżej poprawki i przejdziemy do głosowania.
(-) Michael von Lichtenstein h. Wąż,
     Król Teutonii
     Diuk Księżycowych Klifów
     Baron Naservii

Offline Leon II

  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1354
  • Reputacja +1/-0
    • Status GG
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #6 dnia: Środa, 11 Sie 2010, 18:51:29 »
Nie mam żadnych zastrzeżeń i w całości akceptuję projekt przedstawiony przez Waszą Świątobliwość.

Offline Cosimo Pietro de Medici

  • Kardynał
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1206
  • Reputacja +31/-19
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #7 dnia: Środa, 11 Sie 2010, 19:32:50 »
Również nie mam żadnych zastrzeżeń i akceptuję projekt przedstawiony przez Waszą Świątobliwość.
/-/ Cosimo Pietro de Medici

Kamerling Stolicy Apostolskiej
Prymas Rzeczpospolitej Obojga Narodów
Książę Toskanii i Palestriny

Offline Vittorio Paolino

  • Obywatel
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 2537
  • Reputacja +5/-0
    • Status GG
    • Zobacz profil
    • Królestwo Surmeńskie
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #8 dnia: Czwartek, 12 Sie 2010, 07:53:02 »

Przeanalizowałem preferencje uczestników Soboru i Sobór wybrał nazwę "Synod Powszechny" - jak mniemam Brat pomylił się i policzył błędny głos Ferdynanda Radziwiłła (wskazał wykluczające się opcje nr 1 i 2 - zatem poprzeć można tylko jedną z nich - wszelkie pozostałe wypowiedzi br. Ferdynanda wskazywały na jego preferencję za opcją nr 1 - sprzeciwił się jej gry brat ją zaproponował w pakiecie 4 propozycji własnych, a także w pierwszym podsumowaniu głosowania oraz w obwieszczeniu wyników.)

Jeżeli chodzi o kwestię władzy absolutnej - biorąc pod uwagę dobro państwa oraz uwarunkowania historyczne, a także obecny brak stabilności Państwa Kościelnego - nie ma w tym nic zdrożnego i rozwiązanie to jest bardzo potrzebne.

Odsyłam do poprawnego przelicznika głosów. http://www.rotria.boo.pl/forum/index.php?topic=860.msg7510#msg7510

Nie ma powodów, żeby uważać, że głos oddany przez Brata Ferdynanda jest nieważny.  Nigdzie nie było napisane, że nie można głosować na dwie opcje, jak uczynił Brat Ferdynand.  Mogło się podobać część tego zapisu i część tego, więc zagłosował na obydwie opcje.  Poza tym, nawet gdyby głos Brata Ferdynada uznać za nieważny, dalej bilans punktów poprawki nr 2 przewyższa bilans punktób poprawki nr 1.

Niedługo wyjdziemy na prostą i Naród będzie się domagał większych uprawnień dla Ludu.  A Wasza Świątobliwość przecież mówie, że nie chce co chwila zmieniać Konstytucji.  Absolutyzm nigdy nie jest najlepszym wyjściem.

Przeczytałem artykuł 6 - nie widzę żadnej niezgodności z zasadami - w obecnym akcie jako jednostki redakcyjne i systematyzacyjne przyjęliśmy odpowiednio artykuły oraz działy. Zgodnie zatem z techniką prawodawczą artykuły dzielą się na ustępy, następnie punkty / litery - osobiście jestem zwolennikiem punktów.

Co do art. 6. - nie będę się sprzeczał, bo rzeczywiście tak jest w ustawie o budowie aktów prawnych.  Jednak osobiście muszę powiedzieć, że jestem bardzo tym niezadowolony.

Cytuj
(9.3) Zmienić tirety na litery, jest to akt znacznie ważniejszy niż rozporządzenie.

j/w. proponuję punkty.

Niech będą punkty.

Art. 14 nie obliguje do realizacji tej kompetencji w drodze postanowienia, zatem nie wiem co ma Brat na myśli :) Ponadto warto pamiętać, że materia tytułów/honorów/odznaczeń należy do wyłącznych kompetencji głowy państwa.

Nadawanie i odbieranie - owszem.  Ale samo ustanawianie i znoszenie tytułów i honorów jest kompetencją Parlamentu (lub bulli patriarszej).

To jakiś kiepski żart, prawda? :) Nie licząc impeachmentu w zgniłych demokracjach - pociąganie głowy państwa do jakiejkolwiek odpowiedzialności karnej to kuriozum.

Kolegium Kardynalskie kreuje Patriarchę, więc powinno też móc wycofać się ze swojej decyzji.  Poza tym, postanowienie Kolegium nie będzie się równało ze skazaniem Patriarchy a jedynie z pozwoleniem na postawienie go w stan oskarżenia.  Wątpię, żeby Patriarcha musiałby się obawiać tego zapisu jeśli ma zamiar działać zgodnie z prawem.  Nikt w Rotrii nie może czuć się bezkarny; nawet Patriarcha.

A czy istnieje przymus stosowania innych hierarchicznie aktów ? Brat znów widać czegoś nie rozumie :) Zwłaszcza jeśli chodzi o Ustawy Synodu - z racji wyłącznych enumeratywnie wyliczonych kompetencji patriarchy - Ustawą Synodu spraw tych nie można załatwić.

Ja doskonale rozumiem, i to Wasza Świątobliwość nie ma racji.  To Parlament powinien mieć kontrolę nad wszystkimi urzędami państwowymi, tak więc to on powinin określać ich kształt.  Nagrody (ordery, tytuły, honory) są wynagrodzeniem od całego Państwa Kościelnego, a nie są prywatnym wynagrodzeniem Patriarchy.  To właśnie Naród, poprzez Parlament, powinien decydować czym mają być dekorowani zasłużeni dla Niego ludzie.

Zgodnie z realiami historycznymi - na których się wzorujemy - taki wymóg powstał dopiero stosunkowo niedawno. Całe wieki wieliśmy do czynienia ze świeckimi kardynałami :) Odrobina kolorytu nam nie zaszkodzi, zwłaszcza że nie możemy przesadzać ze "święceniami" - o ile wiem nie mamy katolickich Biskupów w Rotrii, którzy wyświęcą nam kapłanów.

W Rotrii, dla najwyżej zasłużonego świeckiego jest przewidziany tytuł Księcia Rotrii, więc po co im tytuł Kardynała?  Poza tym, brak wymogu nominacji kapłańskiej otwiera furtkę dla nadawania tego szlachetnego tytułu również kobietom - a tego chyba nie chcemy.  To, że się wzorujemy na Państwie Kościelnym nie znaczy, że musimy być jego lustrzanym odbiciem.

Brat sobie przeczyta obrady Soboru - Synod Powszechny.

Do tego samego zachęcam Waszą Świątobliwość oraz Braci Kardynałów.

Ustawa Zasadnicza nie powinna usztywniać tak newralgicznych dziedzin - ten wymóg można wprowadzić na poziomie ustawy.

Nie każdy obywatel może chcieć być Radnym Wielkiej Rady.  Poza tym, nie chcielibyśmy chyba sytuacji gdzie osoba zgłasza się do bycia radnym tylko na jedno głosowanie, a po nim radnym być przestaje.  Radni to najważniejsi urzędnicy w Rotrii, więc wymagania co do ich stanowisk powinny być czysto określone w Konstytucji.

Bulla ma moc ustawy - Brat kolejny raz wykazuje się brakiem znajomości podstaw prawoznawstwa.


Stopnia profesora prawa nie uzyskałem za nic, więc skoro mówię, ze coś jest nie tak to chyba mam do tego powody.  Przedstawiłem te powody Waszej Świątobliwości via gg i są one dość logiczne.  Lecz skoro Wasza Świątobliwość upiera się, że w Rotrii nie będą one miały wpływu, ja nie mam zamiaru się kłucić.

To bardzo newralgiczna kwestia dlatego myślę że można ją odłożyć na przyszłość do normowania ustawowego - ewentualnie w formie poprawki do konstytucji.

Obrona praw człowieka i sprawiedliwości społecznej to jedno z podstawowych zadań Państwa.  Dlatego też tak ważna instytucja jak Trybunał Rotryjski powinna być regulowana w ustawie zasadniczej, a nie w niższej ustawie czy bulli.

Brat źle interpretuje. Natomiast wymóg zgody Patriarchy jest w tych warunkach esencjalny - w Rotrii panuje straszna niestabilność wewnętrzna, system prawny zmieniany jest z dnia na dzień - co parę miesięcy mamy nową konstytucję - to trzeba wyhamować.

Patriarcha może się zgodzić lub też nie.  To sprawia, że jeden głos Patriarchy może wpłynąć na losy całego Państwa.  Patriarcha powinien mieć głos w tej spraiwe, ale nie powinien sam decydować o przyszłości całej ustawy zasadniczej.

Jego Książęca Wysokość
Vittorio Paolino
,
król senior Surmenii, książę Urbino, etc.

Offline Michael von Lichtenstein

  • Przyjaciel kraju
  • ****
  • Wiadomości: 301
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
    • www.teutonia.one.pl
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #9 dnia: Czwartek, 12 Sie 2010, 09:44:11 »
Cytuj
Odsyłam do poprawnego przelicznika głosów. http://www.rotria.boo.pl/forum/index.php?topic=860.msg7510#msg7510

Nie ma powodów, żeby uważać, że głos oddany przez Brata Ferdynanda jest nieważny.  Nigdzie nie było napisane, że nie można głosować na dwie opcje, jak uczynił Brat Ferdynand.  Mogło się podobać część tego zapisu i część tego, więc zagłosował na obydwie opcje.  Poza tym, nawet gdyby głos Brata Ferdynada uznać za nieważny, dalej bilans punktów poprawki nr 2 przewyższa bilans punktób poprawki nr 1.

Niedługo wyjdziemy na prostą i Naród będzie się domagał większych uprawnień dla Ludu.  A Wasza Świątobliwość przecież mówie, że nie chce co chwila zmieniać Konstytucji.  Absolutyzm nigdy nie jest najlepszym wyjściem.

Ten przelicznik głosów jest jak najbardziej pozbawiony sensu. Jeżeli są do wyboru dwie opcje to są to opcje alternatywne - można wybrać JEDNˇ z nich zatem wybór A jest RÓWNOZNACZNY z byciem przeciw wyborowi B. Sposób bilansowania głosów przez brata jest najzwyczajniej sprzeczny logicznie. Bowiem wszyscy którzy wybrali opcję 1 byli automatycznie przeciwni opcji 2 - co jest dorozumiałe. Tymczasem Brat wg własnego widzimisię w bilansie tego nie uwzględnił. Co do głosu Brata Ferdynanda - wyraźnie zgłosił swój sprzeciw co do opcji nr 2 - tuż po tym jak Brat ją zaproponował. Jeżeli dwa rozwiązania się wzajemnie wykluczają - to wybór musi być jasny - jeden.

Zatem w moim projekcie - pozostanie nazwa Synod Powszechny - aby więcej nie jątrzyć obrad Zgromadzenia tą kwestią, sprawa nazewnictwa rozstrzygnie się w głosowaniu końcowym - jeżeli projekt konstytucji zostanie odrzucony to wtedy nastąpi odpowiednia weryfikacja. Inna sprawa że nazwanie Wielką Radą - WSZYSTKICH uprawnionych obywateli jest... delikatnie mówiąc dziwne.

W sprawach władzy Absolutnej - nastąpi zmiana. Uważam że Rotria potrzebuje silnego kierownictwa. Jednak nie zamierzam się przy tym upierać - moim celem jest zaprowadzenie w Państwie Kościelnym porządku, do tego nie prowadzą jałowe dyskusje. Zmienię zapis odpowiednio na współwładzę suwerenną Patriarchy... i? Obywateli? Bowiem jednolitego Narodu próżno tu wypatrywać - w Rotrii panuje chyba największa w mikroświecie różnorodność narodowa.

Cytuj
Kolegium Kardynalskie kreuje Patriarchę, więc powinno też móc wycofać się ze swojej decyzji.  Poza tym, postanowienie Kolegium nie będzie się równało ze skazaniem Patriarchy a jedynie z pozwoleniem na postawienie go w stan oskarżenia.  Wątpię, żeby Patriarcha musiałby się obawiać tego zapisu jeśli ma zamiar działać zgodnie z prawem.  Nikt w Rotrii nie może czuć się bezkarny; nawet Patriarcha.
MA - w konklawe.

Cytuj
Stopnia profesora prawa nie uzyskałem za nic, więc skoro mówię, ze coś jest nie tak to chyba mam do tego powody.  Przedstawiłem te powody Waszej Świątobliwości via gg i są one dość logiczne.  Lecz skoro Wasza Świątobliwość upiera się, że w Rotrii nie będą one miały wpływu, ja nie mam zamiaru się kłucić.
W świecie realnym ? Jeżeli w wirtualnym to... cóż znam w mikroświecie co najmniej kilku absolwentów realnych studiów prawniczych na polskich uniwersytetach... pracujących w zawodzie po ukończonej aplikacji bądź aktualnie ją odbywających i nie mają tytułu nawet v-magistra. Nie wspominawszy o tym że sam kończę prawo a pokrewny kierunek do prawa już skończyłem - i również w tej branży pracuję. Więc szafowanie tutaj wirtualnym tytułem profesora... jest bez urazy - co najmniej groteskowe.

Cytuj
Ja doskonale rozumiem, i to Wasza Świątobliwość nie ma racji.  To Parlament powinien mieć kontrolę nad wszystkimi urzędami państwowymi, tak więc to on powinin określać ich kształt.  Nagrody (ordery, tytuły, honory) są wynagrodzeniem od całego Państwa Kościelnego, a nie są prywatnym wynagrodzeniem Patriarchy.  To właśnie Naród, poprzez Parlament, powinien decydować czym mają być dekorowani zasłużeni dla Niego ludzie.
To czy powinien, czy nie jest wyłącznie prywatnym poglądem Brata - nie oznacza to jakiegokolwiek obliga ze strony systemu prawnego. Jesteśmy Państwem Kościelnym a nie jakąś Republiką czy innym demokratycznym państwem z rozdmuchanymi ideałami władzy ludu.

Cytuj
Obrona praw człowieka i sprawiedliwości społecznej to jedno z podstawowych zadań Państwa.  Dlatego też tak ważna instytucja jak Trybunał Rotryjski powinna być regulowana w ustawie zasadniczej, a nie w niższej ustawie czy bulli.
Są już gwarantowane konstytucyjnie - gdyby Brat zechciał ją przeczytać...

Cytuj
Patriarcha może się zgodzić lub też nie.  To sprawia, że jeden głos Patriarchy może wpłynąć na losy całego Państwa.  Patriarcha powinien mieć głos w tej sprawie, ale nie powinien sam decydować o przyszłości całej ustawy zasadniczej.
Patriarcha nie decyduje sam - to wspólna decyzja, a wymóg zgody jak wspomniałem ma cel wyłącznie utrzymania bezpieczeństwa i stabilności. Przypominam także, że Patriarcha obierany jest elekcyjnie - na trzymiesięczną kadencję. Szczerze wątpię że władca który jest wybitnie przeciw woli ludu - otrzyma reelekcję. Stąd Brata argumenty są nietrafione.




(-) Michael von Lichtenstein h. Wąż,
     Król Teutonii
     Diuk Księżycowych Klifów
     Baron Naservii

Offline Michael von Lichtenstein

  • Przyjaciel kraju
  • ****
  • Wiadomości: 301
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
    • www.teutonia.one.pl
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #10 dnia: Czwartek, 12 Sie 2010, 10:44:38 »
Szanowni Bracia!

W oparciu o to, co napisałem wcześniej - oraz brak zastrzeżeń ze strony większości Czcigodnych Członków niniejszego Zgromadzenia, uzupełniłem projekt o konieczne poprawki wynikłe z dyskusji pomiędzy mną a Kard. Victorem.

Jednak z uwagi na to, że pewne kwestie pozostają sporne z uwagi na rozbieżności w stanowiskach moim oraz Br. Victora - uznaję że wybór jednego ze stanowisk może wyłonić się jedynie w ostatecznym głosowaniu. Projekt zawiera moje propozycje reform - w koniecznych miejscach uzupełniony o uwagi Br. Victora, jednak te co do których byliśmy zgodni.

Niechaj zatem rozstrzygną głosy zgromadzenia - w przypadku odrzucenia projektu - ponowimy obrady i wdrożymy poprawki, jeżeli projekt zostanie przyjęty - cieszyć się będziemy nową konstytucją, a nowo powołany Rząd - wdrażać będzie reformy pod czujnym okiem parlamentu.

Postanawiam o zarządzeniu głosowania nad poniższym projektem. Wymagana większość dla przyjęcia nowej konstytucji to 3/4 spośród obradujących razem Kolegium kardynalskiego i Wielkiej Rady.
Znajdujemy się jednak w szczególnej sytuacji, w której obecna kadencja WR mija niebawem - a znajdujemy się w uszczuplonym stanie liczbowym. Sytuacja ta znacznie utrudnia klarowne oddawanie głosów tak, aby nie obyło się bez zabawy w ułamki.

Przewodnicząc temu zgromadzeniu muszę poprowadzić je tak - aby głosowanie odbyło się bez wątpliwości i problemów. Dlatego dzisiejszego dnia dopełniłem formalność (nadania obywatelstwa mojej osobie) którą przeoczył kard. Kamerling Marcos - zgodnie z tym, nadal posiadając kapelusz kardynalski (którego z chwilą wyboru na Tron Patriarszy się nie traci) oraz w obliczu braku jakichkolwiek zakazów konstytucyjnych (Konstytucja dopuszcza wyraźnie WSZYSTKICH kardynałów, co pozwala nam uznać że również tego zasiadającego na tronie) w myśl:
Cytuj
Art 15 Konstytucji
1. Kolegium Kardynalskie jest izbą wyższą parlamentu w Państwie Kościelnym Rotria.
2. W Kolegium Kardynalskim zasiadają wszyscy kardynałowie posiadający obywatelstwo rotryjskie.

Uznaję swoje członkostwo w Kolegium - uprawnionych do głosowania jest 4 członków zgromadzenia, z czego przynajmniej 3 musi zagłosować za projektem  by został przyjęty. Dzięki temu określenie większości 3/4 głosów nie stanowi już problemu.[/b]


PONIŻEJ ZAMIESZCZAM PROJEKT:

Cytuj
BULLA MAXIMA
PAŃSTWA KOŚCIELNEGO ROTRIA
PEAMBUŁA
My Celestyn I, z Bożej łaski Suweren Państwa Kościelnego Rotria, z woli Kardynałów zasiadający na tronie Patriarchy Rotrii, wraz z umiłowanymi Braćmi naszymi, obywatelami Państwa Kościelnego Rotria,
czerpiąc z tradycji przodków,
pełni doświadczeń z czasów i troski o losy państwa,
dążąc do przekazania Naszym następcom kraju silnego,
ustanawiamy w dobrej wierze Bullę Maximę jako ustawę zasadniczą i
opokę dla przyszłych pokoleń stanowiącej gwarancję bezpieczeństwa i pomyślności.

DZIAŁ I

Państwo Kościelne
Artykuł 1.
(Państwo Kościelne Rotria)

1. Państwo Kościelne Rotria, zwane dalej Rotrią jest Monarchią teokratyczno - elekcyjną.
2. Rotria jest państwem niepodległym i suwerennym, nawiązującym do historycznego Państwa Kościelnego istniejącego w latach 756 –1870 w Europie.
3. Rotria jest ostoją Kościoła Rotryjskiego.

Artykuł 2.
(¬ródło i podział władzy)

1. Władza Suwerenna w Rotrii należy do Patriarchy i Obywateli.
2. Władzę ustawodawczą w Rotrii pełni Patriarcha wraz z  Synodem Powszechny.
3. Władzę wykonawczą w Rotrii pełni Patriarcha i Prefektura Generalna.
4. Władzę sądowniczą w Rotrii pełni Patriarcha i Trybunał Rotryjski.


Artykuł 3.
(Język urzędowy i stolica)
 
1. Językiem urzędowym w Rotrii jest język polski.
2. Dla podkreślenia walorów kulturowych oraz estetycznych dopuszczalne jest użycie języka łacińskiego.
3. Stolicą Rotrii jest Apostolskie Miasto Rotria.

Artykuł 4.
(Waluta)
1. Walutą Rotrii jest Lir Rotryjski.
2. Jeden Lir Rotryjski równy jest 100 Centesimom Rotryjskim.

Artykuł 5.
(Symbole narodowe)
1. Flagę Rotrii określa załącznik nr 1.
2. Godło Rotrii określa załącznik nr 2.
3. Hymn Rotrii określa załącznik nr 3.

Artykuł 6.
(Hierarchia praw)
Prawo Rotrii w hierarchii ważności stanowią:
1)Niniejsza Ustawa Zasadnicza
2)Bulle Patriarchy i Ustawy Synodu Powszechnego
3)Ratyfikowane umowy międzynarodowe
4)Brewe i Rozporządzenia
5)Ordonanse i Postanowienia
7)Normy prawa zwyczajowego

Artykuł 7.
(Powszechna moc obowiązująca)
Ustawa Zasadnicza obowiązuje na całym terytorium Państwa Kościelnego.
Wszelkie akty prawne weń uchwalane nie mogą pozostawać w sprzeczności z Ustawą Zasadniczą. Wszelkie akty prawne podlegają oficjalnej publikacji. Akty nieopublikowane nie mają zastosowania.

DZIAŁ II
Prawa i obowiązki obywateli

Artykuł 8.
(Obywatelstwo)
1. Obywatelstwo rotryjskie przyznawane jest w trybie i na warunkach określonych przez odrębne przepisy.
2. Każdy, komu zostanie przyznane przez Patriarchę Rotrii obywatelstwo zobowiązany jest do złożenia w przeciągu siedmiu dni od daty otrzymania obywatelstwa przysięgi według następującej roty:
„ Przysięgam uroczyście wierność Patriarsze Rotrii, posłuszeństwo wobec praw Państwa Kościelnego i poszanowanie jego wartości, a jego dobro będzie dla mnie zawsze najwyższym nakazem.”

Artykuł 9.
(Prawa obywateli)
1. Państwo Kościelne Rotria gwarantuje swoim obywatelom prawo do życia, rozwoju i sprawiedliwego sądu.
2. Wszyscy obywatele Rotrii są równi wobec prawa i wolni.
3. Każdy obywatel Rotrii ma prawo do:
1) uczestnictwa w życiu publicznym,
 nieskrępowanego zrzeszania się,
2)głoszenia swoich poglądów,
3)informacji o działaniach władz i osób publicznych.
4. Państwo Kościelne gwarantuje swoim obywatelom wszelkie prawa socjalne, ekonomiczne, solidarnościowe i kulturalne.
5. Każdy obywatel Państwa Kościelnego ma wolność sumienia i wyznania.
6. Niektóre prawa obywateli mogą zostać zawieszone w momencie wprowadzenia Stanu Wyjątkowego lub Stanu Wojennego.

Artykuł 10.
(Obowiązki obywateli)
1. Każdy obywatel zobowiązany jest do dochowania przysięgi obywatelskiej.
2. Wszyscy obywatele Państwa Kościelnego zobowiązani są do wierności wobec prawowitego Patriarchy Rotrii.
3. Każdy obywatel Państwa Kościelnego zobowiązany jest do przestrzegania prawa, ponoszenia świadczeń publicznych i obrony państwa przed zagrożeniami zewnętrznymi.
4. Patriarcha posiada obywatelstwo Rotryjskie z mocy prawa.


DZIAŁ III
Kościół Rotryjski


Artykuł 11.
(Kościół Rotryjski)
1. Kościół Rotryjski, jest v-organizacją propagującą kulturę oraz wartości chrześcijańskie.
2. Kościół Rotryjski wzoruje się na hierarchii i organizacji Kościoła Katolickiego.
3. Kościół Rotryjski w swej działalności kierować się będzie aspektami wyłącznie edukacyjno-poznawczymi, nie godząc swoją działalnością w uczucia religijne osób trzecich, nie naruszając powagi wiary chrześcijańskiej.

Artykuł 12.
(Integralność Kościoła)
1. Kościół Rotryjski jest w sposób nierozerwalny związany z Państwem Kościelnym.
2. Instytucje państwowe oraz kościelne stanowią jedność.
3. Ilekroć w niniejszym akcie jest mowa o organach władzy, należy przezeń rozumieć organizacje pełniące kompetencje zarówno świeckie, jak i kościelne.



Artykuł 13.
(Organy terenowe Kościoła)
1. Kościół Rotryjski pełni swoją misję poza granicami Rotrii za pośrednictwem organów terenowych.
2. Kształt i organizację organów terenowych określa patriarcha w drodze odrębnych przepisów.



Artykuł 14.
(Funkcje kościelne i tytuły honorowe)
1. Funkcje kościelne i tytuły honorowe są wyrazem najwyższego uznania zasług oraz powagi pełnionej funkcji.
2. Funkcje i tytuły ustanawia i znosi Patriarcha Rotrii.


DZIAŁ IV
Patriarcha i Kolegium Kardynalskie


Artykuł 15.
(Patriarcha)
1. Najwyższym Przedstawicielem władzy świeckiej i kościelnej w Rotrii jest Patriarcha.
2. Osoba Patriarchy jest nietykalna.


Artykuł 16.
(Kompetencje Patriarchy)

Patriarcha:
1)stoi na czele państwa Rotryjskiego,
2)reprezentuje Rotrię na zewnątrz,
3) ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe,
4)wydaje bulle, brewe i ordonanse.
5) określa kształt i kompetencje organów państwowych i kościelnych,
6) powołuje i odwołuje urzędników państwowych i kościelnych,
7) mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Państwa Kościelnego w innych państwach,
8 ) jest najwyższym zwierzchnikiem sił zbrojnych,
9) ustanawia i znosi organy terenowe Kościoła Rotryjskiego,
10) ustanawia i znosi funkcje kościelne i tytuły honorowe,
11) ustanawia i znosi ordery i odznaczenia,
12) nadaje, obniża i odbiera funkcje kościelne i tytuły honorowe,
13) nadaje i odbiera ordery i odznaczenia,
14) nadaje i odbiera obywatelstwo rotryjskie,
15) stosuje prawo łaski,
16) ogłasza i znosi Stan Wyjątkowy i Stan Wojenny,
17) mianuje i odwołuje Kamerlinga sprawującego władzę w jego imieniu, na podstawie odrębnych przepisów,

Artykuł 17.
(Opróżnienie Tronu Patriarszego)

1. Opróżnienie Tronu Patriarszego następuje wskutek:
1)upływu trzymiesięcznej kadencji,
2)zrzeczenia się tronu przez Patriarchę,
3) śmierci,
4)rzeczywistego wypadku uniemożliwiającego skuteczne pełnienie funkcji Patriarchy.
2. Opróżnienie Tronu Patriarszego obwieszcza Kamerling.


Artykuł 18.
(Sediswakancja)

1. Z chwilą opróżnienia Tronu patriarszego następuje okres wakatu Stolicy Apostolskiej, zwany dalej Sediswakancją.
2. W okresie Sediswakancji władzę Patriarszą sprawuje Kamerling.
3. W przypadku niemożności sprawowania władzy przez Kamerlinga, jego obowiązki i uprawnienia przejmuje Prefekt Generalny, a w razie jego braku najstarszy stażem kardynał.
4. Kamerling ma obowiązek w terminie trzech dni zwołać Konklawe w celu wyboru nowego Patriarchy.
5. Jeżeli Kamerling nie dopełni obowiązku określonego w ust. 4, obowiązek ten przechodzi kolejno na Kardynałów w hierarchii starszeństwa.


Artykuł 19.
(Wybór Patriarchy)

1. Konklawe zwoływane jest w celu wybrania nowego Patriarchy.
2. Konklawe musi zakończyć się wyborem nowego Patriarchy.
3. Organizację i sposób obrad Konklawe określą przepisy szczególne.


Artykuł 20.
(Godność kardynalska)

1. Tytuł kardynalski jest oznaką najwyższej godności w Państwie i Kościele Rotryjskim.
2. Kardynałem może zostać każdy Rotryjczyk, bądź obywatel państwa obcego, niezależnie od sprawowania innych urzędów.
3. Kardynałów w sposób nieskrępowany kreuje i znosi Patriarcha.

DZIAŁ V
Synod Powszechny

Artykuł 21.
(Synod Powszechny)

1. Synod Powszechny, zwany dalej Synodem sprawuje wraz z Patriarchą władzę ustawodawczą w Państwie Kościelnym Rotria.
2. Synod sprawuje kontrolę nad działalnością Prefektury Generalnej w zakresie określonym przepisami niniejszej ustawy zasadniczej oraz przepisów szczególnych.
3. W skład Synodu wchodzą z mocy prawa wszyscy aktywni w rozumieniu odrębnych przepisów obywatele rotryjscy.
4. Obrady Synodu są jawne.

Artykuł 22.
(Przewodniczący Synodu Powszechnego)
1. Pracami Synodu Kieruje Przewodniczący wybierany z jego grona na dwumiesięczną kadencję. Wybór Przewodniczącego przeprowadza Patriarcha.
2. Przewodniczący powołuje i odwołuje Wiceprzewodniczącego, który zastępuje go podczas nieobecności.

Artykuł 23.
(Proces legislacyjny)

1. Synod  przyjmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej połowy członków, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
2. Inicjatywę ustawodawczą posiadają: Patriarcha, Prefekt Generalny, Prefekci, grupa co najmniej 3 uprawnionych obywateli.
3. Po przyjęciu ustawy przez Synod, kierujący obradami niezwłocznie przedkłada ją do podpisu Patriarsze.
4. Patriarcha może odmówić podpisania ustawy, jeżeli jest to uzasadnione interesem wewnętrznym bądź zewnętrznym Państwa.
5. W przypadku odmowy podpisania ustawy, dla ponownego jej uchwalenia wymagana jest kwalifikowana większość 3/5.

Artykuł 24.
(Moc ustawy bulli patriarszych)
Bulle Patriarchy mają moc ustawy. Ilekroć Konstytucja lub ustawy dla unormowania poszczególnej dziedziny z zakresu ustawodawstwa wymagają ustawy, dziedzina ta może być unormowana również Bullą Patriarchy.

DZIAŁ VI
Prefektura Generalna i Trybunał Rotryjski


Artykuł 25.
(Prefektura Generalna)

1. Prefektura Generalna prowadzi politykę wewnętrzną i zewnętrzną z zakresie niezastrzeżonym dla innych organów.
2. W skład Prefektury generalnej wchodzi Prefekt Generalny wraz z Prefektami.
3. Na czele Prefektury Generalnej stoi Prefekt Generalny, powoływany i odwoływany przez Patriarchę.
4. Prefektów powołuje Patriarcha na wniosek Prefekta Generalnego.
5. Organizację oraz kompetencje Prefektury Generalnej określa Bulla Patriarchy.


Artykuł 26.
(Akty prawne urzędników państwowych)
1.Kierownicy centralnych urzędów państwowych na podstawie Ustawy Zasadniczej, Bulli oraz ustaw w celu ich wykonania wydają rozporządzenia.
2.Patriarcha może uchylić rozporządzenie  wydane przez organy władzy wykonawczej.
 

Artykuł 27.
(Kontrola parlamentarna)
1.Synod w wykonaniu prawa kontroli parlamentarnej nad działalnością władzy wykonawczej, może zażądać ustąpienia Prefekta Generalnego, w przypadku działania na szkodę państwa bądź zaniedbywania przezeń swych obowiązków – z zastrzeżeniem konieczności imiennego wskazania kandydata na jego miejsce.
2.Jeżeli za wnioskiem opowie się bezwzględna większość uprawnionych do głosowania obywateli, Patriarcha odwołuje Prefekta Generalnego.



Artykuł 28.
(Trybunał Rotryjski)

1.Trybunał Rotryjski wykonuje kompetencje z zakresu wymiaru sprawiedliwości, sądownictwa konstytucyjnego i administracyjnego, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2. W skład Trybunału Rotryjskiego wchodzą Patriarcha i Trybuni.
3.  Szczegółową organizację oraz kompetencje Trybunału Rotryjskiego określi ustawa.


DZIAŁ VII
Stan Wyjątkowy i Stan Wojenny

Artykuł 29.
(Stan Wyjątkowy)
1. W sytuacji szczególnego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, ustroju i prawnego porządku publicznego wprowadza się Stan Wyjątkowy.
2. Stan Wyjątkowy może być wprowadzony na całości, bądź części terytorium Państwa Kościelnego Rotria.
3. Stan Wyjątkowy wprowadzany jest na mocy ordonansu Patriarchy.
4. W czasie obowiązywania Stanu Wyjątkowego, zawieszone zostają wymienione przez Patriarchę w ordonansie prawa obywatelskie.

Artykuł 30.
(Stan Wojenny)

W sytuacji ogłoszenia przez Państwo Kościelne wojny z krajem ościennym, bądź w sytuacji ataku państwa obcego na Państwo Kościelne Rotria, Patriarcha może ogłosić Stan Wojenny.
 
DZIAŁ VIII
Przepisy derogacyjne, przejściowe i załączniki
 
Artykuł 31.
(Zmiana Ustawy Zasadniczej)
Zmiana niniejszego aktu następuje wyłącznie za zgodą Patriarchy, w formie ustawy przyjętej przez Synod bezwzględną większością głosów przy udziale co najmniej 2/3 uprawnionych.

Artykuł 32.
(Przepisy derogacyjne)
Z chwilą wejścia w życie niniejszej ustawy zasadniczej tracą moc wszystkie pozostałe akty normatywne.

Artykuł 33.
(Przepisy przejściowe)
Niniejsza ustawa wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia.
(-) Michael von Lichtenstein h. Wąż,
     Król Teutonii
     Diuk Księżycowych Klifów
     Baron Naservii

Offline Leon II

  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1354
  • Reputacja +1/-0
    • Status GG
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #11 dnia: Czwartek, 12 Sie 2010, 11:50:09 »
Eminencja de Zepp napisał :


Cytuj
Kolegium Kardynalskie kreuje Patriarchę, więc powinno też móc wycofać się ze swojej decyzji.  Poza tym, postanowienie Kolegium nie będzie się równało ze skazaniem Patriarchy a jedynie z pozwoleniem na postawienie go w stan oskarżenia.  Wątpię, żeby Patriarcha musiałby się obawiać tego zapisu jeśli ma zamiar działać zgodnie z prawem.  Nikt w Rotrii nie może czuć się bezkarny; nawet Patriarcha.

Przecież to niedorzeczne nie możemy zapomnieć, że Patriarcha jest monarchą, a nie prezydentem republiki! Według tradycji i ogólnego zwyczaju monarcha panuje z woli Boga i jest osoba nietykalną.

Ja Książę Lorenzo kardynał de Medici głosuje ZA projektem JŚ.

Offline Cosimo Pietro de Medici

  • Kardynał
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 1206
  • Reputacja +31/-19
    • Zobacz profil
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #12 dnia: Czwartek, 12 Sie 2010, 12:16:43 »
Głosuję ZA przyjęciem Bulli Maxima.
/-/ Cosimo Pietro de Medici

Kamerling Stolicy Apostolskiej
Prymas Rzeczpospolitej Obojga Narodów
Książę Toskanii i Palestriny

Offline Michael von Lichtenstein

  • Przyjaciel kraju
  • ****
  • Wiadomości: 301
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
    • www.teutonia.one.pl
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #13 dnia: Niedziela, 15 Sie 2010, 18:45:52 »
Również głosuję za przyjęciem Bulli Maximy.

Jednocześnie pragnę poinformować o terminie zamknięcia głosowania, zamknięcie i podsumowanie nastąpi w dniu jutrzejszym, tj. 16 sierpnia br. o godzinie 21.
(-) Michael von Lichtenstein h. Wąż,
     Król Teutonii
     Diuk Księżycowych Klifów
     Baron Naservii

Offline Vittorio Paolino

  • Obywatel
  • Filar państwa
  • *****
  • Wiadomości: 2537
  • Reputacja +5/-0
    • Status GG
    • Zobacz profil
    • Królestwo Surmeńskie
    • Email
Odp: ZGROMADZENIE NARODOWE
« Odpowiedź #14 dnia: Poniedziałek, 16 Sie 2010, 05:40:05 »
Jako Kardynał - Czlonek Kolegium Kardynalskiego głosuję przeciw Bulli Maximie w obecnej formie.
Jako Radny - Członek Wielkiej Rady głosuję przeciw Bulli Maximie w obecnej formie.

I bez komentarza, bo i tak Braci przekonać nie zdołam.

Jego Książęca Wysokość
Vittorio Paolino
,
król senior Surmenii, książę Urbino, etc.